Fiskeribladet bør i likhet med næringen være tilfredse med at dagsaktuelle saker sendes på høring. At man er enig eller uenig i forslagene som fremmes er imidlertid en ærlig sak. Like og forutsigbare rammevilkår blant næringsaktørene bør få støtte, istedet for å bygge opp under kunstige konflikter det ikke er grunnlag for.

Likebehandling

Fiskebåt ønsker at næringen har klare regler og at forvaltningen praktiserer disse på en slik måte at næringsaktørene ikke blir forskjellsbehandlet. Når det gjelder dagens behandling av ervervssøknader, herunder beregning av kystflåtens lasteromsvolum, må vi dessverre konstatere at dette ikke er tilfelle.

Fiskeridirektoratets ulike regionkontor praktiserer en forvaltningspraksis som er sprikende og som har ført til at like saker har blitt behandlet ulikt. Forskjellsbehandlingen bunner ut i at enkelte regionkontorer ved beregning av øvre lasteromsvolum har medtatt ferskvannstanker, gråvannstanker, tanker for urea etc, mens andre regionkontorer har hatt en mer pragmatisk tilnærming ved anvendelse av regelverket.

Reell lastekapasitet bør være avgjørende

Fiskebåt mener at det etter dagens regelverk ikke skal inkluderes gråvannstanker, vanntanker etc når kystfartøyers lasteromsvolum beregnes. Reell lastekapasitet av fangst bør være avgjørende når lasteromsvolumet beregnes. Fiskebåt har derfor sett behov for en politisk avklaring, og sett det som nødvendig at departementet presiserer dagens veiledning/regelverk. Fiskebåt har ment at det vil være tilstrekkelig med en presisering innenfor dagens lasteromsgrense på 500 kubikk for å avbøte de problemer næringen opplever på grunn av forvaltningens ulike forståelse av dagens regelverk.

Departementet har imidlertid sendt på høring et forslag som går lengre enn det Fiskebåt foreslo. Fiskebåt vil selvsagt vurdere de alternative forslagene som nå er sendt på høring, og gi vårt råd innenfor høringsfristen. Samtidig er det viktig med en rask avklaring av hht næringsaktørene som er i ferd med å kontrahere eller å bygge fartøy. Intensjonen bak høringen, klarhet i regelverket og likebehandling av næringsaktørene støtter vi. Vi vil også vektlegge potensielle miljøgevinster bak forslagene. Å koble opp forslaget mot ytterligere behov for strukturering er imidlertid et bomskudd.