– Trålflåtens kvoteandel blir ikke vesentlig endret i neste års reguleringer
Arbeidsutvalget ser ikke at kvotemeldingen bidrar til endring av kvotefordelingen mellom trål og konvensjonell sektor som vesentlig, og ser ikke grunn til å foreslå kompenserende tiltak.
Arbeidsutvalget i Fiskarlaget Nord viser til at Nærings- og fiskeridepartementet har bedt Fiskeridirektoratet, i forbindelse med høringen av reguleringene for 2021, å vurdere tiltak knyttet til blant annet kysttorskvern.
Kompensasjon
Fiskeridirektoratet er også oppfordret til å innhente innspill til kompenserende tiltak og omfanget av disse, for å unngå at beslutningen i kvotemeldingen om å trekke en fast prosentvis kvoteandel til åpen gruppe fra nasjonal kvote (6,12 %) skal føre til en vesentlig endring av kvotefordelingen mellom gruppene.
Angående kompensasjon til trål for at åpen gruppe skal tas «fra toppen».
Kvotereduksjon trål kan oppleve ved at åpen gruppe er besluttet trukket fra toppen, oppfattes ikke større enn den kvotemessige fordel trål er gitt når trålstigen ble låst på et nivå som er særdeles gunstig for denne gruppen.
Kunne vært kartlagt bedre
Med utgangspunkt i kvotefordelingen for 2020, så kan det legges til grunn at merbelastningen for trål inneværende år, dersom åpen gruppe ble trukket fra toppen, ville være i størrelsesorden 6 600 tonn (32 % av 20 700 tonn). Dette utgjør omtrent 6 % av tråls kvoteandel i 2020.
Låse trålstigen
Det kan imidlertid oppfattes feil å diskutere om det vil skje en vesentlig endring av trålflåtens kvoteandel med utgangspunkt i disse tallene. Når det skal diskuteres hvilke kvotemessig konsekvens kvotemeldinga får for fordelingen mellom trål og konvensjonell sektor, må også andre beslutninger som influerer på dette spørsmålet tas i betraktning.
Som et ledd i kvotemeldinga er det også besluttet å låse trålstigen på en fordeling mellom trål og konvensjonell flåte på 32/68. Her er det med utgangspunkt i skjønn fastsatt en permanent fordeling som tilsier nærmest full uttelling for trål i forhold til det spenn trålstigen representerer.
Med utgangspunkt i tall for 2020 kan det legges til grunn at hvert prosentpoeng har en verdi på omkring 3400 tonn. Fiskarlaget Nord, i likhet med politiske miljø, har tatt til orde for at en rimelig permanent fordeling mellom trål og konvensjonell sektor hadde vært 30/70, som ville vært nærmere en middelverdi i forhold til det spenn trålstigen har.
Havfiskeflåten
I forhold til trålflåtens bidrag finner arbeidsutvalget grunn til å trekke frem at kystfiskeflåten i betydelig grad er bygge om til det som oppfattes som havfiskeflåte. En endring som har skjedd etter påtrykk fra blant annet trålflåtens egen organisasjon.
Her kan nevnes kvotetak, lasteromsbegrensninger og ikke minst løpende diskusjoner om reguleringsmessig tilrettelegging som bidrar til å forskyve ressursene mellom gruppene og som legger til rette for den tiltagende omdisponeringen av kystfiskeflåten som har skjedd de senere år. Engasjementet og ansvaret er også demonstrert gjennom organisasjonsmessig involvering og konkurranse om den aktuelle delen av kystfiskeflåten.
I feil retning
Det fremstår ikke å være i tråd med målsettingene i Havressursloven å sikre trålflåten en større permanent kvoteandel på bekostning av konvensjonell sektor og særlig den tradisjonelle kystfiskeflåten. Det bør heller diskuteres om det er riktig å låse trålstigen på 32/68. Videre er det relevant å reise ny diskusjon om hvordan å få til en velfungerende praksis omkring plikttrålerne, herunder hvordan disse kan bidra med større grad av landinger av ferskt råstoff dersom det er en målsetting.
(Vilkår)