Mens sjømatnæringen er opptatt av hvordan næringen kan seksdoble sin verdi frem mot 2050 ved å få bukt med sykdommer, lakselus og få høye nok fiskekvoter, så spør vi i Sett Sjøbein denne høsten hva elever i videregående skoler tenker skal til for å øke verdiskapingen i næringen.

I samarbeid med Ungt Entreprenørskap arrangerer Sett Sjøbein i høst marine innovasjonscamper for elever i videregående skoler i 11 fylker i 2017. Dette gjør vi fordi vi på denne måten får satt sjømatnæringen på timeplanen i videregående skoler. I løpet av en skoledag skal elevene komme opp med et forslag på hvordan de med utgangspunkt i ressurser fra havet eller innsjøer kan utvikle en tjeneste eller et produkt som vil bidra til økt verdiskaping, og flere arbeidsplasser i tilknytning til sjømatnæringen. Vi gir de muligheten til å ta utgangspunkt i hva som helst av sjømatressurser fra havet.

Barna i Norge vokser nå opp i en tid der miljøet tas på alvor. De lærer å ta hensyn til miljøet allerede i barnehagen. Elevene er fullstendig klar over i alle fall én av utfordringene til næringen, -er det noe ungdom har hørt om sjømatnæringen, så er det om lakselusa! Og de har også fått med seg utfordringene vi har med plast og annet søppel i havet, og er forferdet at det i 2050 sannsynligvis vil være mer plastsøppel enn fisk i verdenshavene.

Det er derfor ikke overraskende at mange av ungdommene er opptatt av miljøet når de skal løse oppgaven de har fått fra oss. Selv om de fleste elevene ser muligheten for spennende forretningskonsept av nye arter og tjenester, har veldig mange laget forretningsideer med utgangspunkt i et brennende engasjement til hvordan vi kan forvandle eksisterende miljøproblem til lønnsomme arbeidsplasser som derigjennom gir renere sjømat.

Janita Arhaug, leder i Sett Sjøbein Foto: Privat (Janita Arhaug)

Dette sier noe om hvor viktig det er for de unge at vi får ryddet opp i miljøproblemet i havet. De er idealister med en fantastisk innstilling til det å sørge for at sjømat fra Norge i fremtiden i enda sterkere grad enn i dag vil være forbundet med kvalitet, kaldt og rent hav. De unge ser muligheter der de fleste voksne ser begrensninger.

Å komme tett på ungdom og lytte til deres innspill er en unik mulighet som sjømatnæringen har gjennom aktivitetene til Sett Sjøbein. Samtidig som elevene lærer om sjømatnæringen så har absolutt næringen noe å lære av de unge. Næringsaktørene som er med og bidrar i arrangementene som veiledere og jury for elevkonkurransene begeistres stadig over uventede, kreative og realiserbare ideer som kan gi økt verdiskaping til næringen. Et samspill mellom de etablerte i sjømatnæringen og ungdom gir helt klart resultater!

Et samspill mellom de etablerte i sjømatnæringen og ungdom gir helt klart resultater!