Ifølge en fersk rapport ble det landet 2,59 millioner tonn fisk og skalldyr fra fiskeflåten i 2021, en liten nedgang fra året før, da tallet var 2,62 millioner tonn.

Det kommer fram i rapporten levert av Nofima og Menon på oppdrag fra Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF).

Økte i verdi

Tross reduksjonen i fangstmengden økte den samlede førstehåndsverdien med 1,1 milliarder kroner til 23,9 milliarder, ifølge rapporten. I prosent er dette en økning på 4,5 prosent fra året før.

Sysselsettingseffektene fra aktiviteten i fisket i 2021 var 18.800 sysselsatte. Av disse jobbet 10.700 direkte i fiskeriene, mens 8.100 jobbet i leverandører til næringen.

– Selv med strukturering og færre fartøy, har fiskeriene fortsatt stor betydning for bosetting og næringsutvikling i mange kommuner, uttaler forsker Audun Iversen i Nofima i en pressemelding.

Den direkte verdiskapingen er fordelt på cirka 250 kommuner, ifølge rapporten. Fiskeribedriftene er i stor grad konsentrert i Nord-Norge og på Vestlandet, slik at de samlede ringvirkningene er størst i disse regionene. Samlet syssel­setting­ er størst i Troms og Finnmark (3.800), Møre og Romsdal (3.400), Vestland (3.200), og Nordland (3.000).

Verdiskaping på 21,4 milliarder

Det ble i 2021 skapt netto verdiskaping på 21,4 milliarder kroner fra fiskeriene

– Verdiskapingen i fiskeflåten var på 13,8 milliarder, mens 7,6 milliarder av verdiskapingen er ringvirkninger hos flåtens leverandører, uttaler prosjektleder Roy Robertsen i Nofima.

Den direkte verdiskapingen i fiskeriene fordeler seg med 46 prosent som arbeidsgodtgjørelse til fiskerne, 45 prosent som overskudd til kapitaleierne og 9 prosent i skatt til stat, fylker og kommuner.

De samlede skatteeffektene i 2021 er på om lag 5,8 milliarder. Forskerne har beregnet at om lag 4,9 milliarder kroner av dette går inn som skattebetaling til staten, mens rundt 720 millioner kroner går til kommunene.

Etter å ha ligget stabilt med rundt 6000 fiskebåter i Norge de siste årene, falt flåten til 5600 i 2021. Båtene blir færre og større. Her er «Olympc Prawn» til kai på Mjølstadneset ved Fosnavåg. Tråleren er bygget i Tyrkia. Foto: Olympic

Færre fartøy

Antall fartøy har ligget relativt stabilt på 6.000 de siste årene, men gikk i fjor ned til 5.600. Mye av flåten er fortsatt små fartøy under 11 meters lengde. Disse utgjør 80 % av fiskeflåten, men en stadig større del av fangsten blir tatt av større fartøy.

Struktur­ering i fiskeflåten har gjort at kvotene samles på færre fartøy, som igjen fører til bygging av nye og større fartøy.

– Endring i flåtestruktur og nybygging fører også til endringer i ringvirkningene, både i sammensetningen av hva som kjøpes, og geografiske endringer, uttaler Thomas Nyrud, forsker i Nofima.