Geir Antonsen, skipper på redningsskøyta «Oscar Tybring V», forteller til Fiskeribladet at båten var helt overtent da de ankom stedet. Det var et mannskap på tre om bord i båten da brannen brøt ut.

– De var heldige som kom seg på land, sier Antonsen.

Han forteller at da de ankom båten med redningsskøyta «Oscar Tybring V», var det full fyr i båten. Antonsen trodde ikke de skulle klare å slukke brannen.

– Båten var helt overtent. Vanligvis er det skikkelig vanskelig å få slukket brann i plastbåter. Plast er jo laget av olje, så det blir som en oljebrann. Det starter raskt å brenne igjen.

– En risiko

Skipperen sier det ikke framkommer av bildene Redningsselskapet har publisert på Twitter hvor voldsom brannen var. Da bildene ble tatt hadde slukningsarbeidet pågått i omtrent ti minutter.

En annen risiko under redningsskøyta sin innsats, var at båten skulle gå ned på grunn av vekten av vannet fra brannkanonen.

– Med mindre båter er det alltid en risiko at de går ned på grunn av vannmengden som vi bruker. Vi brukte fryktelig mye vann. Men det gikk bra denne gangen. Jeg hadde ikke trodd vi skulle klare å slukke den brannen, legger skipperen til, tydelig lettet over utfallet.

Da det var kontroll på brannen, tok brannvesenet over og slukket de få «punktbrannene som var igjen». Deretter flyttet redningsskøyta båten, som skulle bli heist opp på kaia med kran.

Mannskapet på tre, ble ifølge NRK som først omtalte hendelsen, undersøkt av helsepersonell.

Bildet ble tatt av mannskap på redningsskøyta mens slukkearbeidet pågikk. Foto: Redningsselskapet/ «Oscar Tybring»