I en pressemelding opplyser Sjøfartsdirektoratet at det ble registrert ti omkomne på næringsfartøy i 2023, mot syv i 2022. Gjennomsnittlig antall omkomne for de fem foregående årene er åtte.
De omkomne i 2023 var alle tilknyttet norske skip. Fem av dødsfallene skjedde på fiskefartøy, fire på lasteskip og et av de på et passasjerskip.
– Svært viktig
– Det er trist å se en negativ utvikling, at antall omkomne i fjor økte fra året før. Sjøfartsdirektoratet jobber sammen med den maritime næringen for at alle sjøfolk skal komme trygt hjem igjen, sier fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim i meldingen
Han peker på at dette er grunnen til at det pågående arbeidet med regjeringens nullvisjon for omkomne og hardt skadde på sjøen svært viktig for dem framover.
– Der jobbes det nå med å utforme handlingsplanen som skal iverksettes i 2025, .
Ni av ti omkom som følge av fallhendelser. Dette var også Sjøfartsdirektoratets fokusområde i 2023. Det siste dødsfallet skyldtes kullosforgiftning.
Åtte av dødsfallene skyldtes arbeidsulykker i arbeidstid, mens to var personulykker utenfor arbeidstid, ifølge direktoratet.
Rederiene rapporterer selv
– Det er fremdeles høye tall, sier Terje Hernes Pettersen til Kystens Næringsliv, med et nikk mot Sjøfartsdirektoratets nullvisjon.
Advokaten i Norsk sjømannsforbund sier at nivået er uakseptabelt, og mener at den største jobben må gjøres av rederiene.
Det er fremdeles er et stykke arbeid å gjøre med kunnskapsgrunnlaget fra ulykker. Av 534 ulykker i fjor ble mindre enn 10 undersøkt av Havarikommisjonen.
– Alle de andre ulykkene ble – i beste fall – kun gjenstand for intern gransking fra rederiene, som deretter rapporterte til Sjøfartsdirektoratet. Statistikken som viser årsaker til ulykker, er dermed i all hovedsak basert på rederienes egne vurderinger, sier Pettersen.
Det går ut over kunnskapsgrunnlaget, mener han.
Les også
- – Skulle vært standard på alle fartøy
- 155 fiskere har omkommet på jobb siden år 2000: – Tallene er tragisk høye
- Fiskeribladet: Sikkerheten kan aldri tas alvorlig nok
- Nedgang i antall ulykker på sjøen – men for sjarkfiskerne går det feil vei
- Skjæran om Riksrevisjonens kritikk: – Norske fartøy skal være gode, seriøse og trygge arbeidsplasser