I 2019 inngikk krillselskapet Rimfrost kontrakt med verftsgruppen Westcon om bygging av et nytt krillfartøy til over en milliard norske kroner.

Fartøyet på 120 meter skulle bygges av verftsgruppen Westcon, og skroget skulle bygges ved Tersan-verftet i Tyrkia.

Voldgiftssak

I årsberetningen til Westcon Group står det, ifølge NRK, at det har oppstått en tvist om finansiering av nybygget og gjennomføring av kontrakten. Parten er selskapene Westcon 39 og Rimfrost Antarctic.

«Våren 2023 ble det begjært voldgiftsbehandling», står det i årsrapporten.

Voldgift er at partene i tvisten frivillig overlater avgjørelsen til andre personer eller institusjoner enn de vanlige domstolene. Det er ikke bestemt når saken skal behandles.

Skulle leveres i 2022

Tvisten har ført til at skrogverftet Tersan har varslet mulig kansellering av kontrakten, ifølge årsberetningen.

Rimfrost er ikke fornøyd med måten Westcon 39 har oppfylt sin del av avtalen, skriver NRK.

– Fordi dette er en pågående sak, ønsker vi ikke å uttale oss nå, skriver Rimfrost-eier Stig Remøy i en epost til NRK.

Etter planen skulle fartøyet leveres i fjor.

Ny standard

Båten skulle sette en helt ny standard for krillfiske i Antarktis, uttalte Stig Remøy i en pressemelding da nyheten om båten ble lansert i november 2019.

Designet av det 120 meter lange fartøyet er utført av Kongsberg Maritime. I valg og utforming av teknologi og utstyr samarbeidet Rimfrost med Westcon.

– Dette vil bli største fiskefartøyet vi noensinne har bygd. Vi er veldig stolte over oppdraget med å bygge en båt som vil sette en ny standard innen miljø og bærekraft, sa administrerende direktør Øystein Matre i Westcon i pressemeldingen i 2019.