KV «Harstad» har i helga bistått fartøyet «Slettenberg» med slep. Fartøyet, hjemmehørende i Nord-Lenangen, måtte slepes 310 nautiske mil, fra Hopen til Honningsvåg, under tidvis ganske røffe forhold.

Reder Sten Ragnar Granli forteller likevel at det hele var udramatisk.

– En del av snurrevadsekken bar fast i propellen. Vi kunne gå selv, men med sekken i propellen, valgte vi å be om slep, sier Granli til Fiskeribladet.

Avbrøt dykk

Dykkere fra Kystvakten gjorde et forsøk på å få løsnet bruket fra propellen i le av Hopen, men måtte gi seg.

– Forholdene ble vurdert for risikable og dermed avbrutt, skriver skipssjef Kai Rudi Sandnes på KV «Harstad» i en epost.

Da fartøyet ankom Honningsvåg, var det meste av bruket borte. Trolig har det løsnet av seg selv under slepet til fastlandet.

– Kystvakten er ofte eneste myndighetsorgan som kan bistå i havområdene, spesielt i Barentshavet hvor avstandene er enorme og været ikke viser noen nåde når uhellet først er ute. Vi er derfor stolte over å kunne bidra når behovet oppstår, og vi er glade for at dette endte godt uten skade på hverken personell eller materiell, skriver Sandnes til Fiskeribladet.

Her er video fra slepet som ble gjennomført uten problemer til tross for storm og seks meters signifikant bølgehøyde:

Snurrevad, trål og fryseri

Vel 28 meter lange «Slettenberg» ble levert ny fra polske Safe Shipyard i Gdańsk i sommer. Da fartøyet kom til Norge i slutten av juli, gikk de norske underleverandørene om bord, og båten ble liggende i nærmere to måneder i Lofoten for rigging av utstyr og fabrikk.

– Nå begynner båten å fungere greit, og vi har luket ut småtterier, som vi kunne blitt plaget med, sier Granli.

Fartøyet er rigget for både snurrevad, not og trål. Om bord har de fryseri og en lastekapasitet på rundt 150 tonn frossen vare.

Alt av kvoter igjen

Turen som endte i slep ved Hopen var den andre for nybygget. Båten er kraftig forsinket, og alt av kvoter står igjen. Blant annet 600 tonn torsk og 1000 tonn NVG-sild.

– Nå er det bare å komme seg ut i fiske, sier Granli til Fiskeribladet.

– Avbruddet passet med andre ord svært dårlig?

– Ja, men det er sånn som skjer, sier rederen.

Nå prioriterer de torskekvoten. Da Fiskeribladet snakket med Granli mandag morgen, holdt de på å sette på ny sekk, og rigge seg klar for neste torsketur. Fryseriet om bord kommer godt med, når fisket foregår ved Hopen.

– Det var sånn høvelig greit fiske der. Litt fikk vi, men det var ikke veldig mye torsk å se, sier Granli.

«Slettenberg» var innom Bergen i sommer. Foto: Torhild Måkestad Martinussen