Det støvsuges vilt på flere stander i innspurten før de besøkende inntar de to store messehallene utenfor Bergen, og summingen i hallen er allerede høg. Nå skal folk møtes igjen!
Havexpo er fiskeri- og havbruksmessen som ligger an til å bli nest størst i verden på første forsøk.
– Innovasjonstakten i næringa er så høg at det er rom og behov for mer enn én arena for å vise seg fram annethvert år. Tanken er å være et supplement til arenaene som finnes, og vi synes det var naturlig at det ble lokalisert til verdens laksehovedstad Bergen, uttalte daglig leder i arrangørselskapet, Vidar Onarheim, til IntraFish i forkant av messen.
Arrangørselskapet Havexpo AS eies av Sotra Sportsklubb og Aqkva AS.
Svensken, dansken og nordmannen
På gulvet der det er spilt flere landskamper i håndball, og med tribuner rundt, står det flere utstillere. Blant dem den danske pumpeleverandøren Desmi. De er representert ved svenske Ove Mårtenson, danske Søren Petry Mortensen fra hovedkvarteret og norske Henrik Sagen.
Desmi har vært i Norge siden 2002, sier Mårtenson.
Selskapet har distributører rundt hele verden og leverer mye til oppdrettsnæringen.
– Det skjer en fantastisk utvikling både til lands og til havs, sier Mårtenson.
Desmi og Desmi Norge har mye erfaring fra store havbruks- og fiskerimesser.
– Det er viktig å ha et alternativ til AquaNor. Forventningene er moderate, siden dette er første gang, men her kan vi gjøre mange gode møter, sier Mårtenson, og legger til:
– Messene er litt uformelle og så er det viktig å komme seg ut, så vi setter pris på å være med.
Messeklare
Det er ennå tidlig på Havexpo-messen, men på stand 155 er opprigg av både reklamemateriell og sukkerfrie drops snart i boks. Therese Sørensen og Olivia Eikemo er begge salgsansvarlige i teknologiselskapet Scan Reach, som har spesialisert seg på blåtannkommunikasjon om bord – og altså data gjennom stål.
Sørensen har en av senderne trygt festet rundt håndleddet.
– Sånn at de finner deg igjen?
– Haha, sånn at den ikke forsvinner. De besøkende tror at det er freebies!
Det er absolutt ikke den første messen i år, forteller de, mens de bestikker journalisten med drops.
– Men det er i utgangspunktet ikke helt vårt segment, sier Sørensen, om messen som i hovedsak samler havbruk og fiskeri.
Scan Reach retter seg mot offshorenæringen, men selgerne håper at sammenfallende industrier vil være nye døråpnere. At de er en lokal bedrift var også en faktor, røper Eikemo. Akkurat nå er løsningen deres installert på rundt 30 fartøy, og brukes både til HMS og oversikt over mannskap, i tillegg til å sikre dataflyt fra det utfallet sensorer som finnes om bord.
Tar regnet med godt humør
Regnet har høljet ned under konferansen Havexpos første dag, noe teknisk tegner Martin Solbakken og prosjektleder Jan Tore Solheim i slambehandlingsselskapet Blue Ocean Technology har fått merke. De er én av få utstillere som har plass på utsiden av de store hallene Haxexpo hovedsakelig skjer i.
– Da vi rigget i går var det nydelig vær, med 15 grader og sol. Nå har det bøttet ned. Men vi er bergensere, så det går fint. Det er fint det er messe igjen, sier duoen til IntraFish.
De skal etter planen stå på stand alle messens dager. Blue Ocean Technology leverer slamrensingsanlegg hovedsakelig til settefisk- og postsmoltanlegg, samt lukkede matfiskanlegg på land og i sjø. Venturefondet Momentum gikk sommeren 2021 sammen med en rekke profilerte partnere inn som betydelig investorer i selskapet.
Viser fram luselaser
En av hallene er luselaserprodusenten Stingray på plass. Selskapet leverer teknologi til havbruksnæringen. De viser frem luselaseren på standen sin. Den har kameraer som fanger opp lusa på laksen og fjerner den ved hjelp av laser. Oppfinnelsen bygger på gründer Esben Beck sin patenterte idé fra 2010 for fjerning av lakselus ved bruk av kamerasyn og laser.
– Vi ønsker å informere folk, hjelpe eksisterende kunder, og ikke minst presentere oss for nye kunder, sier Benedikt Frenzl i Stingray Marine Solution til IntraFish om hvorfor de har tatt veien til Sotra disse dagene.
– Til neste år må vi se om vi ikke får oss en stand selv.
Ture Haugen er på besøk i regnfylte Bergen – «lite støv, da!» – og har satt av en dag på Sotra og Havexpo.
Haugen er salgssjef i Norsea, en logistikkleverandør med kontor i Hammerfest, Harstad og Stord. Selv er han fra Kristiansund, og opererer på kysten mellom Hammerfest og Stavanger.
Salgssjefen tror det blir en utfordring å bli sett på en såpass stor messe.
– Rekker du over alle på én dag?
– Jeg har jo blinket meg ut noen å snakke med, forteller Haugen, som håper å bruke messen til å knytte nye kontakter – også innen fiskeri.
– Vi jobber jo mye mot havner, og derfor også noe mot nettopp fiskeri, sier Haugen og legger til:
– Til neste år må vi se om vi ikke får oss en stand selv.
Les også
- Direktesending Sjømatpulsen: Vekst i oppdrett med miljøvennlig teknologi, er det mulig?
- Denne lille garngreieren vekker oppsikt
- Nå vil Sjømatrådet ta tilbake saltfisk-markedet i Spania
- Mer miljøvennlig juksafiske: Hele dagen på batteri
- – Hvis jeg bestiller flere nybygg nå, får jeg kjerringa på nakken