På mange måter var det skjebnebestemt at Håvard Grøntvedt (59) skulle jobbe innen oppdrettsnæringen.

Som 12-åring var gründeren ute alene på båt om kveldene for å fôre oppdrettslaksene i merdene utenfor Frøya i Trøndelag, der han vokste opp.

– Dette var en tid lenge før redningsvestene ble tatt i bruk, sier Grøntvedt.

I dag, over et kvart århundre senere, er frøyværingen fullt opptatt med oppdretts-serviceselskapet Nidaros Shipping som DBN har kåret til årets Gasellevinner i region Midt. Selskapet ble startet av Grøntvedt for fire år siden, og har sett inntektene skyte til værs fra 2,7 millioner kroner i 2017 til 78 millioner kroner i fjor.

Det hele startet med en brukt katamaran som gründeren kjøpte for ni millioner kroner her hjemme i Norge.

Fikk forespørsel fra Canada

Året er 2017, og Grøntvedt har nylig solgt seg ut av bio-drivstoffselskapet Biokraft, som han var med på å grunnlegge. Etter forespørsel fra en fiskeoppdretter i Canada, gikk Grøntvedt til innkjøp av en spesialisert katamaran designet for å kunne gjøre arbeid ved oppdrettslokaliteter.

Håvard Grøntvedt viser frem tre av skipene selskapet hans eier og opererer på Canadas vestkyst. Når han er hjemme i Trondheim, leier han et lite kontor i samme etasje som Sjømatbedriftene. Foto: Petter Berntsen

Det var slik Nidaros Shipping ble til.

– Katamaranen ble kjøpt for ni millioner kroner, og selv om jeg var klar over hva den skulle brukes til, så visste jeg jo ikke helt hva jeg gikk til. Båten ble dessuten liggende på et verft i Vancouver i tre måneder før den ble godkjent av kanadiske myndigheter. Men det var uansett den første spesialiserte oppdretts-servicebåten på Canadas vestkyst, forteller Grøntvedt.

Nidaros Shipping er altså et servicebåtselskap for oppdrettsnæringen som utelukkende driver i provinsen British Columbia på Canadas vestkyst. I dag eier selskapet seks fartøy, med et syvende på vei.

Båtene leies av de store oppdrettsselskapene som driver i regionen, blant annet norske Mowi, Cermaq og Grieg Seafood, som regel for tre år av gangen. De brukes blant annet til fortøyningsarbeid, frakt og som hjelpefartøy ved slakting og behandling av laksen, eller «egentlig alt som har med arbeid på lokalitetene å gjøre», for å bruke Grøntvedts egne ord.

Fartøyene eies av Nidaros Shipping og leies ut til datterselskapet Njord Marine Service i Canada, som igjen leier ut båtene med mannskap til oppdrettsselskapene.

– Oppdrettsnæringen på Canadas vestkyst er relativt liten, i hvert fall sammenlignet med Norge, med en total årlig produksjon på litt under 100.000 tonn. Tradisjonelt har det blitt brukt dårlige og lite spesialiserte båter i arbeidet på lokalitetene. Da jeg fikk mulighet til å sette opp forretning der borte, var det ikke bare fordi jeg visste at det var et behov for spesialiserte båter, men også fordi jeg allerede hadde et forhold til området, sier Grøntvedt.

Til sammenligning viser tall fra SSB at det i Norge i 2019 ble solgt 1,45 millioner tonn fisk og skalldyr i 2019.

Et helt liv i oppdrett

Frøyværingen har et helt liv innen oppdrettsbransjen på baken, og har jobbet både i og mot utlandet hele sin profesjonelle karriere. Selv kaller han seg «litt halvstudert» fra Fiskeriteknisk høgskole, som i sin tid var lokalisert i Ålesund.

Hans første jobb etter studiene var på Nova Scotia, øst i Canada. Han var bare 25 år da han dro over.

– Det var vel nesten første gang jeg var utenfor Norges landegrenser, men jeg ble værende der i to år mens jeg drev et oppdrettsselskap og et lakseslakteri, forteller Grøntvedt.

Etter det gikk det slag i slag. Årene i Canada ble fulgt opp av jobber i Spania og Portugal, før han var fiskeristipendiat i New York City på USAs østkyst. Etter det var han regiondirektør for oppdrettsgiganten Mowi i Norge, men også administrerende direktør for Mowi Canada og Mowi Skottland i flere år.

– Jeg fikk mange muligheter i Mowi, både i inn- og utland. Men man kommer til et punkt der man vil gjøre ting selv. Tunge sjefsjobber i Mowi har både plusser og minuser, og derfor var det greit å starte noe eget som er mindre, sier Grøntvedt.

Han er samtidig klar på at han hadde flere fortrinn da Nidaros skulle slå seg opp på vestkysten av Canada. Som administrerende direktør for Mowi Canada hadde han bodd utenfor Vancouver i 2004 og 2005.

– Jeg trivdes veldig godt der, så da vi fikk denne forespørselen i 2017, var jeg ikke vanskelig å be. At jeg kjente til området, beslutningstagerne og miljøet, var selvfølgelig en fordel.

En av servicebåtene til Håvard Grøntvedt og Nidaros Shipping i arbeid. Foto: Nidaros Shipping

Ingen eksterne investorer

Nidaros Shipping-gründeren forteller at vel ti millioner kroner gikk inn i selskapet i 2017 og 2018, og at alle overskuddene i årene siden er blitt reinvestert.

Grøntvedt er i dag eneste eier, og ifølge ham har det ikke vært behov for eksterne investorer i selskapet.

– Det har sine fordeler når jeg kan være eneste beslutningstager, og slippe å måtte forholde meg til andre. Det gjør alt enklere.

I fjor fikk selskapet et resultat før skatt på 29 millioner kroner, opp fra 14 millioner kroner året før. Njord Marine Service hadde en bokført egenkapital på 47 millioner kroner ved utgangen av 2020. Datterselskapet har en lokal administrasjon på to personer, i tillegg til nærmere 50 personer som fungerer som mannskap på båtene.

Grøntvedt mener selv at den hurtige veksten og suksessen skyldes en miks av både flaks og dyktighet, men trekker også frem det dyktige mannskapet han har med seg.

– Oppdrettsnæringen på vestkysten, særlig nordover i Canada, er svært betydningsfull for lokalbefolkningen, så det å kunne være med på å skape arbeidsplasser der borte er artig. At det skal bli veldig mye mer ekspansjon der tror jeg ikke, men det er uansett klart at vi ser på andre markeder. For eksempel er både Skottland, Middelhavet og Island interessante, sier Grøntvedt.

Denne artikkelen er først publisert hos Dagens Næringsliv.

Nidaros Shipping
  • Registrert i Brønnøysundregistrene 22. april 2017.
  • Bransje: Transport og lagring.
  • Omsetning i 2020: 78.035.000
  • Driftsresultat i 2020: 33.729.000