Vi har tatt et dypdykk i arkivet. Denne artikkelen ble først publisert 11. august 2023.

– Denne båten tror jeg at jeg skal ha i all overskuelig framtid, sier Stener A. Hepsø (28).

Han snakker om den nyinnkjøpte 10,66 meter lange «Hepsøfjord», bygd hos Båt og Motor service i Rørvik i 2012. Båten blir nå den tredje i rekken med samme navn, for Stener Hepsø Fiskebåtrederi AS.

Nye «Hepsøfjord» fotografert utenfor Harstad på vei til sin nye hjemhavn i Osen. Båten har hatt lengst karriere under navnet «Lomstind», og het inntil nylig «Jenny Helene». Foto: Jon Eirik Olsen

Maksrigger for samfiske

– Vi var klar for å fornye oss. Skal man først være med på samfiske er det denne størrelsen som er mest økonomisk og effektiv. Jeg har hatt et godt øye til båten en stund og da den forrige eieren fikk seg ny båt visste han allerede at jeg sto klar og ville kjøpe, sier Stener.

Stener A. Hepsø har nylig vært på Sommarøy og hentet rederiets nyinnkjøpte 10, 66 meter lange «Hepsøfjord». Foto: Lena Knutli

Nyinnkjøpet har dobbelt så stort lasterom som den forrige «Hepsøfjord». Med kran, 100 hester mer i motorkraft, hjelpemotor og sterkstrøm. Bedre rustet for dårlig vær er den også.

Den framoverlente, unge Hepsø virker fornøyd.

– På den forrige båten var alt mindre, vi savnet skikkelig koke- og vaskemuligheter. Nå blir det flott å stå opp om morgenen med flislagt bad under føttene. Her har vi alt vi trenger for å ha det komfortabelt når vi er på jobb, sier Stener.

– Hva måtte du betale for den?

– Markedspris, svarer Stener og leder an inn på kaia.

«Hepsøfjord» er rigget for samfiske med garnfiske etter torsk. Foto: Lena Knutli

Hepsøya opphav til mange fiskere

I havna i Osen der Stener er femte generasjon fisker i det lille familierederiet, blåser det surt. Kystsnurperen «Hepsøhav» med et mannskap på åtte er rederiets største båt. Der er Stener med som styrmann. Skipper er far Trygve Stener Hepsø.

– Sjølingen er på hytta på Oppdal, men han kommer hjem i løpet av dagen. Han kommer nok hit etter hvert, sier Stener.

«Hepsøhav» og «Rav» til kai ved Sandviksberget i Osen. Foto: Lena Knutli

I fiskerinæringen er Hepsø et kjent navn. Einar Hepsø som var leder for Norges Fiskarlag fra 1984–1994 kommer fra den samme øya – Hepsøya der Steners oldefar, Trygve Hepsø bodde.

– Oldefaren min er bror til Peter Hepsø, opphavsmannen til Peter Hepsø rederi som eier «Rav», sier Stener.

«Hepsøhav» ble bygget i 2008 hos Larsnes Mekaniske Verksted. Foto: Lena Knutli

Han har vist vei opp på kontoret i brygga for å få ly for regnet som høljer ned uavbrutt. Nå nikker han ut av vinduet mot den 79,9 meter lange kombinert ringnotsnurpetråleren, som i likhet med familiens egen «Hepsøhav» ligger til kai, og venter på å komme i gang med makrellfisket.

En mann med mange meninger

– Var det gitt at du skulle inn i familierederiet?

– Jeg har i hvert fall aldri tenkt på noe annet. Det falt seg naturlig, jeg vet vel forresten ikke om noe annet enn fiskeri heller, sier Stener.

Etter at ungdomsskolen var ferdig reiste han rett til sjøs og ble borte ett år, før han i neste runde søkte seg inn på styrmannsskolen i Rørvik.

– Der kom jeg inn på grunnlag av relevant yrkeserfaring og etter to år skole hadde jeg alle papirene i orden som styrmann, sier Stener.

Denne båten het «Trygve Stener». Foto: Lena Knutli

Han snakker varmt om ordningen.

– Det er bra at vi har denne innsmettordningen ved fagskoler i Norge fortsatt. Det har stor betydning for de som kanskje ikke er det man kaller skoleflinke, sier Stener.

Han er ikke redd for å ytre seg. Han har allerede tilbakelagt fire år som politiker for Frp i kommunestyret i Osen og engasjementet merkes.

Samfunnsengasjert

– Jeg brenner for samfunnsutvikling. Man kan kanskje si dessverre, men jeg vokste opp i en familie der det å engasjere seg i samfunnet rundt seg, diskutere og snakke om politikk ble satt høyt, sier Stener.

Nå er han partinøytral, men putt på en femmer og han prater og forklarer med innlevelse.

– Jeg må bare si at for landet vårt som er og har vært en hav- og fiskerinasjon, er det mye som er feil med tanke på mulighetene for å skape arbeidsplasser langs kysten, sier Stener og fortsetter:

– Fellesgodet kommunene og staten eide sammen som skulle sikre innbyggerne og bedriftene billig strøm er blitt skuslet bort med utenlandskabler. Nå er det snakk om å bygge overføringskabler over Dovre for å jevne ut strømprisene i landet.

Et eventuelt resultat av det mener han er gitt.

– Det blir ikke like billig, men like dyrt. Til slutt ender vi opp som en ren eksportnasjon. Jeg mener det er et tap, sier Stener.

Stener A. Hepsø (28) er femte generasjon fisker i familierederiet Stener Hepsøs Fiskebåtrederi. Foto: Lena Knutli

Tanker om kvotemelding 2.0

Men nå skal han egentlig konsentrere seg om å være på sjøen og drive rederiets torskefiske fra den nye sjarken.

– Vi får se, kanskje jeg tar opp politikken på gammeldagene.

– Hva tenker du om høringsforslagene til kvotemelding 2.0?

– Jeg mener helt klart at de må holde seg til den opprinnelige avtalen om hjemmelslengde. Faktisk lengde er vi ferdig med, sier Stener.

Når det kommer til samfiskeordningen er han klar:

– Jeg tror og mener de bør lander på ID-kvoter. Det gir fortsatt muligheter til å inneha to kvoter hvis samfiskeordningen med seg selv vrakes, sier Stener.

«Hepsøhav « er i drift om lag 4,5 måneder i året. Fra begynnelsen av mai til midten av februar går mannskapet etter sild. Deretter tar de en pause til midten av mars før de begir seg ut etter lodde. Deretter går Stener A. Hepsø og maskinisten over i sjarken «Hepsøfjord» for å reise etter torsken rundt påsketider og i mai tar de fatt på notseien. Foto: Lena Knutli

Fri lengde to dager etter dåpen

Etter mye prat er det på tide å ta se om en tur om bord i «Hepsøhav». Snurpebåten med kvoter på makrell, sei, sild og NVG-sild ble bygget i 2008. I henhold til den tids krav ble båten bygd 28 meter lang, med lausbaug på 1,5 meter.

– To dager etter dåpen kom reguleringen som åpnet for fri lengde på kystbåter med inntil 300 kubikk lasterom.

I dag er maks tillatt lasteromskapasiteten 500 kubikk.

– De reguleringene er noe av det beste som har skjedd i et miljøperspektiv. Men for oss ble det et økonomisk tap på 8 millioner kroner da vi fikk båten forlenget med 8 meter i 2011, sier Stener.

Den første utgaven av «Hepsøhav» var 28 meter. Det ble innført fri lengde to dager etter dåpen. Stener Hepsø Fiskebåtrederi forlenget båten med 8 meter i 2011. Foto: Lena Knutli


Fartøylengden på «Hepsøhav» endte på 37, 5 meter. Siden den gang har båten vært i drift fra fire og opp til seks måneder i året med et stabilt mannskap. Liggetiden nå i sommer har rederen brukt til overhaling og vedlikehold. Om ikke lenge skal mannskapet mønstre på igjen og sette kurs ut dit makrellen måtte befinne seg.

– Det fungerer best for oss med ett mannskap, man finner igjen ting på den måten man forlot de, og får ansvarsfølelse for å holde båten i stand, sier Stener.

Kaptein Trygve Stener

Mens vi vandrer gjennom seifabrikken, en lun messe og opp på brua, ankommer selveste skipperen.

Sindre Hepsø (12) følger nøye med når far Trygve Stener Hepsø forteller om familierederiets historie. Foto: Lena Knutli

– Har du fulgt med på hvordan det går med «Libas», sier Trygve Stener Hepsø.

Han setter seg til rette i «sjefsstolen» på brua og kikker ut på regnet. Rett bak kommer yngstemann på slektstreet, Sindre Hepsø (12).

– Det står at de akkurat har losset sin andre fangst nå ja, svarer Stener.

– Vi følger med på de store gutta. Jeg regner med at uti neste uke koker det mer. Da skal vi bunkre opp og få nota i bingen og gjøre oss klar, sier Trygve Stener.

Nota til «Hepsøhav» ligger enn så lenge lagret i brygga til rederiet ved Sandviksberget i Osen. Foto: Lena Knutli

Sindre følger samtalen nøye.

– Han skulle helst ha vært med ut for lenge siden. Jeg har hatt med guttene fra de var små. Alt fra verksted til ut på fiske i sommerferiene. Det blir litt som å få det inn med blodet, men det er valgfritt, og intet krav, sier Trygve Stener.

Sindre, Stener A og Trygve Stener Hepsø samlet foran familierederiets flåte. Foto: Lena Knutli

Skipperen er godt fornøyd med hvordan historien har utspilt seg for familierederiet.

– Det har vært en kolossal utvikling fra da vi kjøpte «Tine Kristin» i 1990. Det var den som var forløperen til «Hepsøhav» og som hadde kvotene, sier Trygve Stener.

En kort periode prøvde han seg på oppdrett.

– Men å stå med et ausekar hele livet var ikke noe for meg. Det lureste vi gjorde var at vi turte å bygge helt ny båt, sier Trygve Stener.

– Å bygge ny båt er det lureste vi har gjort, sier Trygve Stener Hepsø. Foto: Lena Knutli

Men det var det ikke alle som var like enige i den gangen.

– Jeg husker godt at jeg nærmest ble hengt ut i Fiskeribladet for at jeg hadde bygget Norges dyreste 90-foting. Jeg brukte 52 millioner og fikk båten sjøsatt 13 måneder senere. Jeg vil si det ble en solskinnshistorie og Larsnes Mekaniske Verksted AS, som var bygger av båten, gjorde en helt fantastisk jobb, sier Trygve Stener.

Samtidig som «Hepsøhav» ble bygget på Gurskøy i Møre og Romsdal, fikk to andre norske redere bygget båter av samme størrelse i Russland.

– Saken som ble skrevet gikk ut på at disse måtte betale bare 27 millioner for hver sin nye båt. Enden på visa ble en helt annet da det de russiskbygde båtene trengte lengre leveringstid og kostnaden ble vesentlig dyrere over flere år, sier Trygve Stener.

I takt med tiden ser han utelukkende positivet på å overlater mer og mer av ansvaret for rederiet til arvingene. At yngstemann Sindre også kommer til å følge i sin fars fotspor virker opplagt.

– Vi var nylig en tur i Bergen og da kom det spørsmål om vi ikke skulle tatt oss en tur på sildeauksjon, forteller Trygve Stener.

Sindre Hepsø ser ut til å følge i sin fars fotsport. Interessen for pelagisk fiske er tydelig. Foto: Lena Knutli

Men før den tid er det Stener A. Hepsø som er framtiden i rederiet.

– Vi er enig i det meste, men han er mye dyktigere enn meg til å formulere seg. Han har nok fått driften inn med morsmelka og har stødig kurs på hvordan vi skal drifte framover, avslutter Trygve Stener.