Serien har fått navnet Vest Njord, og er tenkt levert i 36, 43 og 50 fots lengde og er et samarbeid mellom Båt og Motorservice AS, Marin Design og Viteq.

- Rederiet har utfordret både verft og designere for å sette en ny standard når de nå har valgt å bestille ny båt med lengde 14,99 meter av oss, sier daglig leder Tor Erik Lysø i Båt og Motorservice i en pressemelding.

- En revolusjon

Forutsatt positivt svar på søknad som er inne til behandling hos Enova, vil båten som har fått navnet «Ragnhild Hatland» bli utstyrt med hybriddrift og 2x sterndrive som fremdriftssystem, opplyser Lysø i pressmeldingen.

- «Ragnhild Hatland» vil bli en revolusjon for vår drift, og er tenkt satt inn i fiske med snurrevad og not. Om vi får støtte til å bygge dieselelektrisk med to fremdriftssystemer skal det godt gjøres å ende opp i fjæresteinene med denne båten, sier reder og skipper Remi Hatland.

Nils A. Williksen i fiskebåtrederiet Hawi legger til at de har hatt tett samarbeid med verftet tidligere da de bygget båt.

- Når vi nå fikk tilgang på rettigheter for å drive en 14,99 meter lang båt er det nå vår intensjon å optimalisere hovedverktøyet for vår drift, sier Williksen.

«Ragnhild Hatland» blir en kombinert snurrevad- og notbåt på 14,99 meter, der det er lagt stor vekt på arealutnyttelse om bord. Foto: Båt og Motorservice AS

- Stort steg

Ståle Ramstad i rederiet mener det vil være et stort steg inn i det grønne skiftet om «Ragnhild Hatland» får ønsket fremdriftssystem. Han peker på at det legges til rette for gjenbruk og effektiv bruk av energi.

Hawi har i dag en torskekvote på cirka 550 tonn, en sildekvote på cirka 1000 tonn, rundt 600 tonn sei, 800 tonn hyse og et par makrellkvoter fordelt på fartøyene «Signal», «Aud Williksen» og kommende «Ragnhild Hatland».

Viteq AS ved Rune Olsen har satt sammen hybridløsningen som er ønsket om bord.

Designer på papiret

Hoveddesigner Per-Ole Holm mener det er artig når slike sterke engasjement kommer fra lokale aktører som vil skape noe.

- På papiret er jeg designer, men dette hadde ikke blitt noe av uten Tor Erik Lysøs engasjement og innspill underveis. Jeg må dele æren med daglig leder hos byggeverftet, sier Holm i meldingen.

Han forteller at de har jobbet ekstra med å optimalisere skroget for energieffektiviteten sin del.

«Ekstrem arealutnyttelse»

Bestillingen som kom til verftet fra rederiet hadde hovedbudskapet «ekstrem arealutnyttelse».

Med en bredde på 7,30 meter er det designet et lasterom på 90 kubikk om bord i båten.

Båt og Motorservice viser til at i kvotegruppen 11-15 meter, er dette banebrytende. Båten får også sju køyeplasser, noe som gir tre køyer til overs når båten har fulltallig mannskap

Båten vil gå inn i turnus med fire samt en lærling på hvert skift.

- De resterende køyene håper vi skoleelever vil fylle store deler av året, vi er opptatt av rekruttering til fiskeryrket. Om vi får bygd «Ragnhild Hatland» med to fremdriftssystemer som planlagt, er det en køye ledig for servicepersonell fra byggeverftet mens båten er i full drift. Den dyreste tidsbruken er når vi ligger ved kai, slår Remi Hatland fast.

Største prosjektet noensinne

En fornying av flåten trengs, i hvert fall på fremdriftssiden, for å komme det grønne skiftet i møte, mener Williksen i rederiet Hawi.

- Denne båten vil med planlagt fremdriftssystem bidra til miljøeffektivitet, trivsel, rekruttering og lønnsomhet, slår han fast.

«Ragnhild Hatland» er det største prosjektet noensinne for Båt og Motorservice.

- Derfor har vi lagt spesielt vekt på å imøtekomme alle rederiets ønsker i arbeidet med det som forhåpentligvis vil bli vår første hybrid. Byggetid er anslått til rundt 15 måneder, opplyser Lysø i meldingen.