Rekordinvestering for Austevoll-rederi: – Godt fornøyde

Olsen Gruppen har kjøpt flunk ny fiskebåt fra verft i Tyrkia. Fartøyet er nå på vei til Polen for ferdigstilling.

Fartøyet, som allerede er døpt «Skipsholmen», er bygget ved verftet Özata Tersanecilik i Tyrkia.
Fartøyet, som allerede er døpt «Skipsholmen», er bygget ved verftet Özata Tersanecilik i Tyrkia.Foto: Olsen Gruppen

– Vi er godt fornøyde med investeringen. Vi tror dette blir riktig båt for oss framover. Den er helt ny, sier Ola Christian Olsen til Fiskeribladet.

Han er styreleder i Olsen Gruppen.

Sammen med sine to søsken og sin mor eier han rederiet som holder til i Austevoll i Vestland fylke.

Olsen opplyser at fartøyet er kjøpt gjennom Norderveg Holding, som også er eid og styrt av familien.

Ola Christian Olsen.Foto: Kjersti Sandvik

– Krevende prosess

Båten er bygget ved verftet Özata Tersanecilik i Tyrkia.

Den skal erstatte «MS Norderveg» fra 1988 som nylig ble solgt til et snøkrabberederi for rundt 40 millioner.

– Fartøyet ble overtatt fra byggeverftet i Tyrkia 19. mars. Det er en komplisert og krevende prosess å kjøpe et fartøy som er under bygging. Prosjektet hadde ikke vært mulig uten våre kolleger som har stått på for å få båten klar til avgang fra Tyrkia, samt et svært godt samarbeid med byggeverftet, sier Olsen.

Det 43 meter lange fartøyet skal brukes i fiske etter sild, makrell, hestemakrell, lodde og brisling.

Den er imidlertid ikke helt klart til bruk ennå.

– Det mangler blant annet dekksutstyr. Det skal utrustes ferdig i Szczecin i Polen. Endelig levering antar vi blir mot slutten av 2025. Fartøyet er nå på seiling i Middelhavet, på vei mot Polen, sier Olsen.

Fartøyet er tegnet av Kongsberg Maritime AS. Hovedmotoren er levert av Bergen Engines.Foto: Olsen Gruppen

Stor investering

Olsen forteller at hensikten med kjøpet er å fornye flåten og å redusere kostnader.

– Fartøyet har kraftige sidepropeller og stor hovedmotor. Det vil bruke betydelig mindre drivstoff enn fartøyet som vi har byttet ut.

«Skipsholmen» blir rigget for not- og trålfiske.

– Det er også lagt til rette for rigging med snurrevad. Lastekapasiteten på 500 tonn er tilstrekkelig til vårt behov nå.

Olsen sier til lokalavisen Marsteinen at fartøyet er det mest kostbare rederlaget noen gang har kjøpt.

Han ønsker ikke å uttale seg om den eksakte prisen.

– Men jeg vil presisere at tilsvarende fartøy med byggestart i dag ville blitt priset til rundt 300 millioner kroner, avslutter Olsen.

(Vilkår)
Publisert 1. April 2025, kl. 09.48Oppdatert 3. April 2025, kl. 11.13
AustevollRingnotTrålTyrkia