Det sier skipssjef Jakob-André Kjelby på kystvaktskipet «Barentshav» til Fiskeribladet.

Mandag ettermiddag mistet nemlig fiskebåten «Hans» maskinkrafta da et hydraulikkrør sprakk i maskinrommet. Eksperter inne på land ga beskjed om at maskinen ikke kunne startes opp igjen før skaden var utbedret.

Utfordrende sjø

Rundt 50 nautiske mil nord for Båtsfjord kalte dermed de fire om bord på «Hans» opp «Barentshav».

– Det blåste rundt 10 sekundmeter. Det var litt utfordrende for båten er ikke så lang, forteller Kjelby.

Kystvakten la seg dermed til slik at de kunne gi noe ly for sjøen sånn at mannskapet kom seg trygt om bord i rundt 14 meter lange «Hans».

Røret ble tatt om bord i «Barentshav» og sveiset der. Foto: KV Barentshav

Uvanlig reparasjon

Maskinistene demonterte hydraulikkrøret og tok det med seg tilbake til KV «Barentshav», der de fikk sveiset røret.

– Akkurat det med sveising har jeg vel ikke vært med på før. Ofte er det vanskelig å utbedre ting til sjøs, sier Kjelby.

I utgangspunktet kalte skipperen opp Kystvakten for å høre om muligheter for slep.

– Skal vi slepe, må vi først sjekke sivile ressurser, så vi ikke går dem i næringa. Men i og med at det var mulighet til å gjøre en reparasjon i havet, så var det jo veldig kjekt å kunne bidra, sier Kjelby.

Fint å hjelpe

Han og kollegene møter oftest fiskerne under kontroll.

– Det er kjekt at vi ikke bare har fokus på inspeksjon og slike ting, men at vi kan hjelpe når vi kan, fastslår skipssjefen.

Og da skipperen fikk røret tilbake sammen med en etterfylling av hydraulikk, var fiskerne klare for å kunne fortsette arbeidet uten en ufrivillig tur innom land.