Etter det som skal være gjentatte runder med forhandlinger kyststatene imellom, er den endelige makrellkvoten satt.

Den norske, disponible kvoten blir på 281.171 tonn, opp 2949 tonn fra kvoten som ble offentliggjort 22. juni i år. Den var da syv prosent lavere enn den samme kvoten i fjor. Departementet har i år bestemt seg for å dele ut hele kvoten på én gang.

– Er forbanna

Einar Helge Meløysund er fisker og medreder på «Einar Erlend». Rederen har lite godt å si om direktorat og departement.

– Dette er totalt skandale, og jeg er forbanna. Sånt kunne vært stappa et visst sted, formidles det over mobiltelefonen.

Meløysund er rasende over at en er kommet langt ut i juli før refordelingen kommer.

– Vi har ventet i ukevis før de greier å kryste ut de tallene. Når vi drar hjem fra fiske, kommer refordelingen, sier rederen og setter spørsmålstegn ved den statlige kompetansen.

Einar Helge Meløysund på «Einar Erlend». Foto: Einar Lindbæk

Kommunikasjonsrådgiver Emil Bremnes formidler følgende fra Nærings- og fiskeridepartementet:

- Det er en krevende prosess å få på plass en andelsfordeling mellom kyststatene, og i år har vi forhandlet mye lengre enn det som har vært vanlig de senere år. De siste kyststatsforhandlingene ble avsluttet så sent som 9. juni i år (de avsluttes vanligvis i oktober året før kvoten kommer). Da forhandlingene dessverre ikke lyktes, ble Norge nødt til å fastsette en egen unilateral kvote. I arbeidet med å vedta en nasjonal kvote er det mange hensyn å ta, og næringens organisasjoner er godt involvert i disse prosessene.

Slik blir fordelingen:

Resten av J-meldingen leser du nederst i saken.

Sonetilhørighet

– Situasjonen med en egen nasjonal kvotefastsettelse er den samme for 2021, og næringen taklet det på utmerket vis, sier statssekretær Kristina Hansen i en pressemelding fra Nærings- og fiskeridepartementet.

Kvoten fordeles i henhold til de etablerte kvotefordelingsnøklene, og restkvoter fordeles til de respektive fartøysgrupper, skriver departementet.

– Vi baserer våre andelskrav på vitenskapelige sonetilhørighetsanalyser, og det er viktig å allerede nå fastsette reguleringen slik at næringen tidlig kan planlegge fisket, sier Hansen i meldingen.

Leder i Nordland Fylkes Fiskarlag, Kjell Bjørnar Bakken. Foto: Steinar Jonassen NFF

– Rart og ineffektivt

Leder i Nordland Fylkes Fiskarlag, Kjell Bjørnar Bakken, har stor forståelse for at fiskerkollegene er frustrerte.

– Dette er andre gangen i år at det har dratt voldsomt ut. Først med torsken, og nå makrellen. Først får du inndragning når du fisker over den midlertidige kvoten, og så får du fiske samme fisken en gang til.

Bakken forteller at de fiskerne som var tidlig ute for lengst var dratt hjem da de endelige kvotene kom.

– Og dette skal være det grønne skiftet, supplerer han lakonisk.

Fiskerlagslederen mener at det er en «tung pedagogisk øvelse» å forstå.

– I disse datatider burde de ikke behøve å ruge så lenge på det. Det høres veldig rart og ineffektivt ut, om det ikke er ferietiden som har slått inn. Det skal jo bare være et tastetrykk unna.

Øker overreguleringen

Emil Bremnes minner om at departementet bare er én uke unna tidspunktet kvotene ble offentliggjort i fjor.

– Vi har måttet bruke tid på å vurdere graden av overregulering i kystflåten og om vi i år skulle ha underregulering eller ikke i ringnotgruppen. Selv om dette har tatt tid er vi bare 1 uke «bak skjema» sammenlignet med fjoråret. Men med så ekstraordinære forhold som vi har hatt de siste årene, der man ikke lykkes med å få på plass kyststatsavtaler, blir disse prosessene mer tidkrevende. Derfor har vi et overordnet mål om å lykkes med å få på plass omforente fordelingsavtaler. Det vil gi god forutsigbarhet for næringen.

I lukket kystgruppe økes overreguleringen fra 90 prosent til 120 prosent, skriver Nærings- og fiskeridepartementet i den opprinnelige pressemeldingen.

– Den nye ordningen med kvotesamarbeid for kystgruppen på makrell vil antakelig få liten betydning for kvoteutnyttelsen for de minste fartøyene, så overreguleringen økes for å bidra til at alle grupper får tatt opp sine kvoter, sier Hansen i meldingen.

J-136-2022: Forskrift om regulering av fisket etter makrell i 2022

Gyldig fra 5. juli 2022 og ut året.

§ 2 Totalkvote

Uten hinder av forbudet i § 1 kan norske fartøy med adgang til å delta, fiske og lande inntil 284 539 tonn makrell i Norges territorialfarvann, Norges økonomiske sone, Fiskerisonen ved Jan Mayen, Fiskevernsonen ved Svalbard og i internasjonalt farvann. Av dette kvantumet avsettes 955 til forsknings- og undervisningskvoter, 1 300 tonn til agn og 867 tonn til rekrutteringskvoter for fartøy i lukket kystgruppe og 246 tonn til rekrutteringskvoter for fartøy i åpen kystgruppe.

Av totalkvoten kan 6600 tonn fiskes i Færøyenes fiskerisone.

Fiskeridirektoratet kan differensiere kvoter fastsatt i forskriften for fiske i Færøyenes fiskerisone.

§ 3 Gruppekvoter for ringnotfartøy

Fartøy med ringnottillatelse kan fiske og lande inntil 198 821 tonn makrell.

Små ringnotfartøy kan fiske og lande inntil 18 086 tonn makrell.

§ 4 første ledd

Fartøy med makrelltråltillatelse kan fiske og lande inntil 11 247 tonn makrell til konsum.

§ 5 Gruppekvoter for kystfartøy

  • Fartøy med adgang til å delta i kystfartøygruppen og ikke-merkeregistrerte fartøy med adgang til å delta i fisket med landnot, kan fiske og lande inntil 53 884 tonn makrell, hvorav:
  • fartøy med adgang til å delta i lukket gruppe kan fiske og lande inntil 53 134 tonn. Gruppekvoten inkluderer 867 tonn til rekrutteringsordningen.
  • fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe kan fiske og lande innenfor en avsetning på 650 tonn.
  • ikke-merkeregistrerte fartøy med adgang til å delta i fiske med landnot, kan fiske og lande inntil 100 tonn.

§ 7 femte ledd

Kvoteenheten for fartøy med ringnottillatelse er 4,84 tonn. Kvoteenheten for små ringnotfartøy er 5,42 tonn.

§ 9 tredje ledd

[ …]

Kvoten til det enkelte fartøy beregnes ved å multiplisere fartøyets kvotefaktorer med en kvoteenhet. Kvoteenheten for beregning av fartøykvoten er 15,760 tonn. Med virkning fra og med 23 mai 2022 økes kvoteenheten for beregning av fartøykvoten til 25 tonn, fra og med 23. juni økes den til 35 tonn, og fra og med 5. juli økes den til 38,902 tonn. For fartøy med største lengde og hjemmelslengde under 15 meter er kvoteenheten for beregning av maksimalkvoten satt til 29,943 tonn. Med virkning fra og med 23 mai 2022 økes kvoteenheten for beregning av maksimalkvoten til 47,5 tonn, fra og med 23. juni økes den til 60 tonn, og fra og med 5. juli økes den til 85,582 tonn.