På halvannet år er dieselprisene tredoblet, og mange fiskere er rammet hardt av de økte kostnadene. Særlig rekefiskere i sør har slått alarm, men i sommer er det også blitt mer og mer tydelig at flere fiskerier får merke konsekvensene.

Fiskeribladet stilte spørsmål til Nærings- og fiskeridepartementet i en epost 20. juli om hva de gjør med saken og om man kan vente seg kutt i avgifter på drivstoff, refusjon av CO₂-avgiften, støtte til drivstoff eller liknende som fiskerlagene har bedt om.

Statssekretær Kristina Hansen (Ap) i Nærings- og fiskeridepartementet. Foto: Lars Åke Andersen

Viser til tidligere svar

Departementet svarer med å vise til et svar fra statssekretær Kristina Hansen til Fiskeribladet 11. juli.

– Det er ikke noe nytt å melde per nå utover det som ble sagt i forrige sak, opplyser Margrethe Beate H. Rosbach ved kommunikasjonsavdelingen i NFD til Fiskeribladet torsdag denne uken.

11. juli sa Hansen følgende:

– Spørsmål om avgifter ligger under Finansdepartementet, så jeg kan ikke være mer konkret enn dette nå. Jeg kan bare bekrefte at vi jobber med denne saken.

– Kunne vært bedre forhold

Det var i forbindelse med behandlingen av klimaplanen for et par år siden, at Stortinget vedtok at CO₂- avgiften skal øke fram til 2030 for å stimulere til overgang til ny lavutslippsteknologi.

Leder i Fiskarlaget Vest, Terje Eriksen sa i saken fra 11. juli at om ikke avgiften ble innført på rekeflåten, eller om den ble kuttet ut for lenge side, så ville forholdene vært bedre for rekenæringen nå.

At rekenæringen i sør sliter som en følge av høye drivstoffpriser burde ikke komme som en overraskelse på noen, mener leder i Fiskarlaget Vest, Terje Eriksen. Foto: Jan-Erik Indrestrand

Fire tiltak

Fiskarlaget Vest og Fiskerlaget Sør sendte for to uker et brev til fiskeriminister Bjørnar Skjæran (Ap) og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) der de beskriver den svært vanskelige situasjonen for rekenæringen i Sør-Norge.

De to fiskerlagene lister opp fire tiltak regjeringen må gjøre for at ikke « … fartøyeigarane skal måtte gå frå hus og hjem»:

  • Kutt i avgifter på drivstoff.
  • Fortløpende refusjon av CO₂-avgiften.
  • Støtte til drivstoff.
  • En støtteordning så folk ikke må gå fra hus og hjem.

Neste år

Lenger nord mener blant andre reder og skipper Erik Gåsvær at drivstoffprisene kan gjøre helårsfiske ulønnsomt for store deler av kystflåten.

Statssekretæren sa i forrige uke at normalt er første anledning for å komme med tiltak rettet mot rekenæringen statsbudsjettet for 2023 som legges fram i oktober.

– Det er det «normale» løpet, men regjeringen kan gjøre grep før det.