«Bergvåg» har hatt sin siste reis. Det var drm24.no som først omtalte saken.

Fiskebåt

Med god hjelp fra Jon N. Eikrem, fagleder forskning ved Nordmøre museum, er forhistorien til «Bergvåg» oppklart:

Den gamle fiskebåten ble bygget i 1963 ved J.M Kleivset båtbyggeri som lå i Halsa kommune på Nordmøre. Båten het da «Vikavåg».

Fra 1964 til 1971 var båten rigget for bankline, sei- og storsildgarn. I 1971 byttet båten navn på nytt til «Gulvaag» og brukte line, garn og not frem til 1980. Dette året fikk båten nytt navn for siste gang da Magne Morsund med flere kjøpte båten. Navnet ble «Bergvåg» og båten ble brukt i line- og garnfiske.

Fra 1980 til 2008 skiftet båten eiere fem ganger. Den siste eieren er foreningen «Alle kan bli rusfri». De eide båten frem til 2019.

Alle kan bli rusfri

Foreningen hadde som formål å bygge rusfrie nettverk rundt aktiviteter knyttet til prosjektet Hav (B) rus og båten «Bergvåg». Siden 2011 har foreningen gjennomført en sjøreise hver sommer. Reisen kalles Hav (B) rus. Lengden varierte fra tre til åtte uker.

Foreningen er nå nedlagt, skrev de på sin Facebook 20. august 2020.

Totalt 220 personer har vært på seilas med båten, og av disse ble 150 rusfri. Med det har nok gamle «Bergvåg» vært gjenstand for flere minneverdige turer for mange mennesker.

Å heve den gamle fiskebåten skulle bli vanskeligere enn antatt. Den viste seg å veie 140 tonn, det dobbelte av antatt vekt. Foto: Nils Maudal

Plastpiratene

I 2019 overtok Plastpiratene båten. De er en ideell miljøvernorganisasjon som tar imot vanskeligstilte ungdommer og eks-narkomane, og plukker plast fra havet.

Det var ikke tilfeldig at båten skulle videre til Plastpiratene.

– Det hadde ikke vært noe vits i å selge denne som en partybåt, med den historien den har. Da passer Plastpiratene suverent, sa Arntzen i Alle kan bli rusfri til SA i 2019.

I 2019 hadde Plastpiratene 1.700 medlemmer på landsbasis og 17 båter.

– Vi jobber for at både mennesker og havet skal havne på rett kjøl, fortalte initiativtager og admiral i Plastpiratene, Andreas Brandvoll, til SA i 2019.

Problembåt

Problemene startet i januar da «Bergvåg» begynte å ta inn vann. Båten ble liggende under i tre måneder før kommunen iverksatte en redningsaksjon. Operasjonen for å heve skuten ble priset til 750.000 kroner.

Båten, som også ble regnet som en forurensningsrisiko, ble kranset av lenser, og ble pumpet jevnlig for å ikke dukke under på nytt.

«Bergvåg» i hvilestilling på kaien på Sota. Foto: Nils Maudal

Erstatning

Kirsten Kleveland er miljørådgiver i Drammen kommune. Hun forteller at kommunen vet hvem som eier båten, men han har ikke gitt tilbakemelding på varsler og pålegg om tiltak fra kommunen.

– Arbeidet nå består i å prøve å få erstatning fra eieren for utgiftene kommunen har hatt, sier hun til Fiskeribladet.

Kommunen har vært tydelig på at de har utført tiltak på vegne av eier fordi båten utgjorde en miljøfare, blant annet gjennom utlekking av olje, og kunne ikke ivaretas.

– Midlene som kommunen har brukt, er offentlighetens midler, og det er urimelig at offentligheten skal betale for at noen ikke tar ansvar for eiendommen sin. Målet er å få erstatning fra eier, sier Kleveland.

Fiskeribladet har vært i kontakt med nåværende eier av båten, som ikke ønsker å gi noen kommentarer.

Løfteassistanse

Lokalavisen Drammen24Live meldte i starten av august at en av Kynningruds store mobilkraner rullet inn på kaien for å gjøre et første forsøk på å heise «Bergvåg». Kranen har løftekapasitet på 70 tonn.

Problembåten ble stroppet opp og maskineriet ble satt i gang. «Bergvåg» var ikke halvveis over havoverflaten, da skalaen nærmet seg maks. Da måtte mannskap og kran pakke sammen og hente inn forsterkninger.

Det måtte en av landets kraftigste lifter til for å løfte båten med alle historiene. Foto: Nils Maudal

Løsningen ble TAKLIFT som har løftekapasitet på 400 tonn. Da skroget var drøye meteren over havoverflaten, nærmet skalaen seg 120 tonn. Stopper og wire fikk en oppgradering, og «Bergvåg» møtte omsider sine overmenn.

Nå skal fagfolk og spesialmaskiner plukke den fra hverandre.