I et brev til Nærings- og fiskeridepartementet, sendt denne uka, ber Fiskebåt om at høringsfristen for havdeling utsettes fra 16. januar til 9. mars.

Havfiskeflåtens interesseorganisasjon omtaler forslaget som det mest inngripende næringen har stått overfor siden fiskeriene ble lukket på slutten av 1980-tallet. Om flåten over 21 meter pålegges å drive utenfor grunnlinjen i fisket etter torsk, mener de en stor del av den norske kystflåten vil gå fra helårig fiske – til å ta kvotene i sesongene.

«Stikk i strid med næringens og de politiske målsettingene om økt bearbeiding og flere helårlige arbeidsplasser både på sjø og landsiden», skriver Fiskebåt i brevet, som er signert direktør Audun Maråk og avdelingsleder Espen Jacobsen.

– Lite gjennomarbeidet

Fiskebåt mener Nærings- og fiskeridepartementet legger opp til en uforsvarlig prosess.

«At et slikt inngripende og lite gjennomarbeidet forslag sendes på høring rett før julehøytiden og med kort høringsfrist, bidrar heller ikke til å skape trygghet for at beslutningen om tiltak gjøres med grunnlag i en betryggende prosess blant høringspartene», skriver de i brevet.

Fiskeriminister Bjørnar Skjæran sa til Fiskeribladet tirsdag at han tvert imot mener at de legger opp til en god og grundig høringsprosess.

Fiskebåt skriver i brevet at forslaget og begrunnelsen ikke er utredet eller dokumentert på forsvarlig måte. De viser også til at Riksrevisjonen tidligere har gitt departementet kritikk for manglende utredninger når viktige fiskeripolitiske beslutninger tas.

Tar initiativ til arbeidsgruppe

I brevet erkjenner Fiskebåt at det fra tid til annen kan oppstå konfliktsituasjoner på ulike fangstfelt.

«Disse utfordringene har gjennom dialog og godt begrunnede havdelinger vært løst ved at fiskeriforvaltningen og næringsorganisasjonene har funnet gode løsninger som har ivaretatt mangfoldet og helheten i flåteleddet», skriver de.

Fiskebåt vil overfor de andre næringsorganisasjonene ta initiativ til en arbeidsgruppe, der målet er å ivareta industriens og de ulike flåtegruppenes behov.

«Fiskebåt er positiv til å finne løsninger som ivaretar den minste kystflåten i de områder hvor det oppstår konflikter», skriver de.