– Det var en stolt dag for oss, skriver administrerende direktør i Rimfrost, Stig Remøy i en epost til Fiskeribladet.

Det er tidligere blitt kjent at krilltråleren vil koste 1 milliard kroner å få bygget. Båten er et Kongsberg-design og skal ferdigstilles på Westcon-verftet i Norge.

– Dette vil bli største fiskefartøyet vi noensinne har bygd. Vi er veldig stolte over oppdraget med å bygge en båt som vil sette en ny standard innen miljø og bærekraft, sa administrerende direktør Øystein Matre i Westcon til Fiskeribladet i fjor, da det ble kjent at selskapet fikk tildelt kontrakten.

– Revolusjonere

– Dette er det eneste fartøyet i verden der både helsekost og kosttilskudd blir produsert om bord umiddelbart etter fangst. Vi tror at skipet vil revolusjonere krillfiske i Antarktisk, uttalte Remøy i en pressemelding i september i fjor, da det ble kjent at Kongsberg fikk kontrakten.

I samme melding ble det opplyst at krilltråleren «skal utstyres med teknologi som skal sette en ny standard for krillfisking i Antarktis, både med tanke på bærekraft og ressursutnyttelse.» Skipet blir bygget i tråd klassenotasjonen Clean Design og IMOs Polar Code.

Krilltråleren skal ferdigstilles av norske Westcon og er forventet å være i drift i løpet av 2022. Foto: Privat

Bærekraft og lave utslipp

Den integrerte utstyrspakken fra Kongsberg Maritime inkluderer fremdriftssystem, styremaskin, dekksmaskineri, elektroløsninger, automasjon og telekommunikasjon. En Fishmaster integrert broløsning som kontrollerer navigasjon, fiskeleting, fangstkontroll og kommunikasjonssystemer vil også bli levert av selskapet. Flere tradisjonelt hydrauliske systemer er erstattet av elektriske løsninger med mindre fare for forurensning.

Lave utslipp og bærekraftig energibruk har vært vektlagt i designet av båten.

Fototegning av Rimsfrosts nye krillskip. Foto: Kongsberg