I en pressemelding viser Skipsteknisk til at designet er en del av en ny generasjon miljøvennlige pelagiske frysetrålere. Båten skal leveres til selskapet Vikingbank, et datterselskap av Parlevliet & Van der Plas (P&P), som opererer fra Katwijk, Nederland.

Fartøyet av ST-192-design skal erstatte den større KW-174; «Annelies Ilelena» (tidligere «Atlantic Dawn»), når det settes i drift vinteren 2024–2025.

Stålkuttingen er allerede i gang ved verftet Tersan i Tyrkia, opplyser Skipsteknisk.

Avansert elektrisk system

Fremdriftsmaskineriet er arrangert med to propeller og blir utstyrt med drivstoffeffektive motorer fra Wärtsilä. Videre opplyser Skipsteknisk at:

«Det avanserte elektriske systemet om bord inneholder en utstrakt bruk av frekvensomformere som besørger redusert energibehov i alle ledd. Det nye fartøyet vil bli utstyrt med renseteknologier ved hjelp av skrubbere og selektive katalysatorer, noe som reduserer utslipp av partikler og klimagasser til miljøet til det laveste mulige nivå i dag».

Fartøyet som skal fiske sild, sardiner, makrell, hestmakrell og kolmule, vil kunne ha et mannskap på opptil 60 personer. All fisk skal fryses om bord og er tiltenkt konsum-markedet.

Den pelagiske tråleren skal i hovedsak levere til konsum, ifølge Skipsteknisk. Foto: Skipsteknisk