– Det er ikke hver dag man tar i bruk en ny båt, sier reder Tor Arnfinn Pleym.

Han står i styrhuset i sokkelesten og inviterer stolt om bord i nyskuta.

Etter å ha finjustert vinsjene i Svolvær, bar det denne uka rett ut i Myreegga med nye «Karianne». Båten er et halvt år forsinket, og ble akkurat klar til vintersesongen, som for Bodø-rederiets del starter med seifiske i Vesterålen.

Nye «Karianne» er 14,99 meter lang og 7,4 meter bred. Foto: Silje Helene Nilsen

Selv om det ikke ble den store fangsten, fikk skipper og mannskap testet båt og utstyr i fine forhold på feltet. Onsdag var de på Myre for å levere fisk og gjøre tilpasninger. Det må gjerne til når alt er nytt.

– Det er mye å sette seg inn i, og vi bruker litt ekstra tid, men vi er veldig fornøyd, sier Andreas Meløysund Pleym – som har rodd fiske med faren siden 2015.

Se bildeserie nederst i saken.

Reder Tor Arnfinn Pleym og mannskapet gikk rett etter seien i Myreegga med nye «Karianne». Den 14,99 meter lange kystnotbåten er bygget ved Grovfjord Båtbyggeri. Sønnen Andreas Meløysund Pleym i bakgrunnen. Foto: Silje Helene Nilsen

Liten «stor kyst»

Det er ganske nøyaktig 25 år siden Pleym senior hentet sitt forrige nybygg hos Båt og Motorservice i Rørvik. Denne gangen er det Grovfjord Båtbyggeri som har levert en svært kompakt kystnotbåt på 14,99 meter. Rederen vurderte aldri noen andre verft.

– Jeg har vært kunde hos dem i over 20 år og kjenner dem godt. Jeg vet hvordan de bygger, sier han.

Med en god slump torsk og notkvoter på både sei, makrell og sild i porteføljen, er «Karianne» rigget for fiske med not og snurrevad. Prosjektlederen har tidligere kalt båten for «stor kyst» i liten utgave.

Den er så å si identisk med søsterbåten «Snarsetværing», som ble levert til Geir og Hjalmar Olsen i Bø i fjor høst.

Gamle og nye «Karianne» side ved side. Gammelbåten var i sin tid en stor båt. Den nye ruver enda mer, selv om lengden er den samme. Foto: Privat

Effektiv fangstmaskin

Selv om det i lengden bare er tre centimeter som skiller gamle og nye «Karianne», setter to tiår med fartøyutvikling naturlig nok sitt preg. Nå har de fått en ekstra etasje, 2,5 meter mer i bredden og langt mer moderne utrustning. Konteinere er byttet ut med bulk, og lastekapasiteten er doblet. Der nota tidligere ble halt inn med kran, har de nå fått ordentlig nothaler.

– Bare der er det enormt forskjell. Arbeidet er sikrere, sier Pleym.

Fisken pumpes, sendes over transportbånd og bedøves – før den bløgges og går videre i sløyemaskin.

– Mannskapet slipper tunge løft, og vi blir mye mer effektive, forteller Pleym.

Med et så bredt og romslig skrog, sier de seg fornøyd med en marsjfart på 7,5 knop. På det meste har de vært over 10.

Nye «Karianne»:
  • Hovedmotor: Scania DI16 750HK
  • Gir/propellanlegg: Nogva Heimdal HG2
  • Kombivinsjer 8 Tonn
  • Notkrane: TMP 1320K
  • Lossekrane: TMP 700K
  • Hjelpemotor 1: John Deere 52kW
  • Hjelpemotor 2: Scania DI13 – 100kW
  • Sidepropeller: 2 x Sleipner SH1400

Leverandører:

  • Motor/gir/propell: Nogva Motorfabrikk A/S
  • Dekksutstyr: Lofoten Hydraulikk A/S
  • Vakuumanlegg: MMC First Process A/S
  • RSW Anlegg: Tempia A/S
  • Elektronikk: Hibotech A/S
  • Elektrisk: ACEL A/S
  • Sidepropeller: Sleipner A/S
  • Dekkskraner: TMP Hydraulikk
  • Redningsutstyr – Certex A/S
  • Slukkeanlegg: Florø Brannvernservice A/S
  • Innredning – Grovfjord Båtbyggeri A/S
  • Design – Grovfjord Båbyggeri A/S og NSK Ship Design A/S
  • Fabrikk/bløggelinje: Latech A/S
  • Styring/roranlegg – Sleipner A/S

Sikrere

Sønnen var egentlig godt fornøyd med gammelbåten, og trodde ikke han skulle få oppleve å ta i bruk et nybygg.

– Det har klødd i fingrene etter å hente henne, sier Andreas Meløysund Pleym.

– Vi har fisket godt og effektivt på gammelbåten, og jeg så egentlig ikke behovet. Men det er artig å få være med på utviklinga i fiskeflåten, og få både RSW, vakuum, Triplex og leggerrull. Det er betryggende at arbeidet vårt blir sikrere, legger han til.

Faren innrømmer at han aldri hadde gjort investeringen på 34 millioner kroner, «og litt til», uten en sønn som er ivrig etter å overta.

– Da hadde jeg nok fisket til jeg ble lei og solgt. Jeg kunne fått meg vaktmesterjobb, sier han og ler.

I tillegg til far og sønn Pleym er også Thomas Johansen en fast del av mannskapet. Håvard Utsi Føhr er med som lærling. Foto: Silje Helene Nilsen

Flytende hotell

Det faste mannskapet teller tre. I tillegg har de nå en lærling med seg om bord. Det er ikke mye av fisket som foregår på heimehavet, derfor kommer oppgraderte boforhold godt med. De har tre lugarer, garderobe med vaskerom og tørkeskap, messe og bysse med topp standard.

– Båtbyggerne i Grovfjord har virkelig spisset seg på innredning, sier Tor Arnfinn Pleym.

– Det er nesten som et flytende luksushotell. Jeg trives så godt på jobb, at jeg bare vil være om bord. Båt og fiskeri er avhengighetsskapende, sier sønnen og ler.

Nå prøver han å få resten av gjengen med på en litt tøffere drift i vinterhalvåret enn det de tidligere har hatt, med seifiske før og etter torsken. I tillegg debuterer de på blåkveita i år.

– Vi har ikke hatt utstyr til fiske blåkveite med snurrevad tidligere, så det blir nytt for alle om bord, sier Meløysund Pleym.

Grovfjord Båtbyggeri har levert sine to største fiskefartøy i «Karianne» og «Snarsetværing», som her ligger på hver sin side av slipphallen. Foto: Jon Eirik Olsen (Arkiv)

Har tro på fiskeriene

Bodø-rederiet satser tungt idet fiskerinæringa går inn i tøffere tider. Kostnadene øker på de fleste områder, samtidig som kvoter går ned. Pleym sier han aldri har vært med på at torsk- og sildekvotene, som er viktigst i deres drift, reduseres så mye samtidig. Bekymret er han likevel ikke.

– Skulle vi fiskere bekymret oss over sånt, hadde vi ikke kommet noen vei. Da hadde vi sittet i trebåten enda, slår han fast.

Sønnen ser heller ikke mørkt på fremtida.

– Vi har et godt kvotegrunnlag. Tor Arnfinn er en veldig dyktig skipper og vi fisker svært effektivt. Det sparer oss for utgifter, sier han.

Og det er effektiviteten som blir deres bidrag inn i et grønt skifte. De har gått for tradisjonell dieseldrift. Infrastrukturen på land er for dårlig til at det var aktuelt å vurdere elektriske løsninger, sier Meløysund Pleym.

– Men jeg har tro på at det kommer i fremtida, sier han.

«Karianne» har fått en 750 hestekrefters hovedmotor fra Scania, med hjelpemotorer fra John Deere og Scania. Foto: Silje Helene Nilsen
Andreas Meløysund Pleym har inntatt godstolen i messa. Foto: Silje Helene Nilsen
Rederiet fikk «Karianne»-cognac i gave hos båtbyggerne i Grovfjord. Alkoholprosent og liter er byttet ut med fot og hestekrefter. Foto: Silje Helene Nilsen
Transportbånd, bedøver og sløyemaskin skal hjelpe mannskapet med få fisken enkelt og raskt ned i lasterommet. Foto: Silje Helene Nilsen
Nyskuta styres fra ei romslig bru med teknologi og utstyr av siste skrik. Foto: Silje Helene Nilsen
Mannskapet på fire har fått et moderne og romslig bad. Foto: Silje Helene Nilsen
Båten har tre lugarer. To av dem med køyesenger. Her er skipperlugaren. Foto: Silje Helene Nilsen
I tillegg til far og sønn Pleym er også Thomas Johansen (til venstre) en fast del av mannskapet. Foto: Silje Helene Nilsen
Byssa ble innviet med å koke ferskfisk etter første sjøvær. Foto: Silje Helene Nilsen
Omkledningsrom med tørkeskap og vaskemaskin er nytt for mannskapet. Herfra kan de gå direkte ut på arbeidsdekket. Foto: Silje Helene Nilsen
Nytt for rederiet er bedøver, som skal gjøre arbeidet med hvitfisken lettere. Foto: Silje Helene Nilsen
Søsterbåten «Snarsetværing» er nesten identisk med «Karianne», og ble overlevert i fjor høst. Foto: Jon Eirik Olsen
Brødrene Geir Olsen og Hjalmar Olsen fra Bø fikk overlevert sin 15-metering i fjor høst. Foto: Jon Eirik Olsen