Nybygget på 50,7 meter ble levert 19. oktober fra Larsnes Mek Verksted.

– Alle om bord er veldig klare til å komme seg i drift, så vi håper å kunne komme oss av gårde i løpet av en ukes tid, skriver daglig leder Roger Nilsen i Camaro Fiskeriselskap i en epost til Fiskeribladet.

«Nord-Fugløy» er rigget for snurrevad og not og skal ha åtte mann om bord.

Rederiet er hjemmehørende i Nord-Lenangen i Lyngen kommune i Troms og Finnmark.

Han forteller at de ønsker å møte fremtiden på en god måte med et nytt og effektivt fartøy.

«Nord-Fugløy» fotografert ved ankomst til Svolvær, der båten hentet bruk. Foto: Frank Iversen

Fra liten til større

– Vi bygget nytt fartøy fordi vi fisker langt til havs deler av året, og den forrige båten var litt liten. Samtidig ser vi at økte krav til lavere miljøavtrykk, bo-komfort til mannskapet, sikkerhet til havs og nye innovative løsninger er attraktive for unge som ønsker å tilbringe arbeidslivet på sjøen, skriver Nilsen.

Båten har kombinerte fisketanker for føring av både levende fisk, nedkjøling ved ising i kar, nedkjøling i RSW, samt lagring i fryserom.

Fartøyet er 12 meter bredt. Foto: Frank Iversen

Forsinket levering

Leveringen ble forsinket med elleve måneder.

– Vi skulle gjerne vært i drift i sommer allerede, men slik gikk det ikke. Dette skyldes manglende hovedkomponenter. Pandemi og krig i Europa har selvsagt også spilt inn på leveringstiden, opplyser Nilsen.

Til tross for sen levering, er han svært fornøyd med byggeverft og resultatet.

– Larsnes Mek AS har gjort en svært god jobb i dette prosjektet, understreker han.

Han forteller at fartøyet fungerer godt så langt, men at de ikke har fått prøvd det i aktivt fiske enda.

Det får de forhåpentlig snart.

Vurderer snøkrabbe-fisket

Camaro Fiskeriselskap har i 2023 cirka 650 tonn torsk å fiske på Nord-Fugløy, og deler av kvoten er ennå ikke tatt. I tillegg fisker de sei, hyse og sild.

– Nedgangen i torske- og sildekvotene bekymrer oss selvsagt, og vi ser oss derfor om etter alternative driftsgrunnlag, som for eksempel snøkrabbe. Det er et nytt og spennende fiskeri, skriver Nilsen.

Rederiet Camaro solgte «Fugløyfjord» i 2020, og den ble bygget om til bløggebåt.

– Mens vi har bygget Nord-Fugløy, har vi driftet et mindre, snart 50 år gammelt fartøy som skal byttes ut, forteller Nilsen.

Mens Skipskompetanse AS står for designet, står Larsnes Mek. Verksted AS for bygging av fartøyet. Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS

Bro bak Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Kaffebar Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Dagrom Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Messe Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Lugar Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Lugar Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Lugar Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Lugar Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Kontrollrom Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Tavlerom Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Garderobe Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Maskinrom Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Maskinrom Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Dekk 1 Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS
Dekk 2 Foto: Rovde Møbel for Larsnes Mek. AS