Nybygget på 50,7 meter ble levert 19. oktober fra Larsnes Mek Verksted.
– Alle om bord er veldig klare til å komme seg i drift, så vi håper å kunne komme oss av gårde i løpet av en ukes tid, skriver daglig leder Roger Nilsen i Camaro Fiskeriselskap i en epost til Fiskeribladet.
«Nord-Fugløy» er rigget for snurrevad og not og skal ha åtte mann om bord.
Rederiet er hjemmehørende i Nord-Lenangen i Lyngen kommune i Troms og Finnmark.
Han forteller at de ønsker å møte fremtiden på en god måte med et nytt og effektivt fartøy.
Fra liten til større
– Vi bygget nytt fartøy fordi vi fisker langt til havs deler av året, og den forrige båten var litt liten. Samtidig ser vi at økte krav til lavere miljøavtrykk, bo-komfort til mannskapet, sikkerhet til havs og nye innovative løsninger er attraktive for unge som ønsker å tilbringe arbeidslivet på sjøen, skriver Nilsen.
Båten har kombinerte fisketanker for føring av både levende fisk, nedkjøling ved ising i kar, nedkjøling i RSW, samt lagring i fryserom.
Forsinket levering
Leveringen ble forsinket med elleve måneder.
– Vi skulle gjerne vært i drift i sommer allerede, men slik gikk det ikke. Dette skyldes manglende hovedkomponenter. Pandemi og krig i Europa har selvsagt også spilt inn på leveringstiden, opplyser Nilsen.
Til tross for sen levering, er han svært fornøyd med byggeverft og resultatet.
– Larsnes Mek AS har gjort en svært god jobb i dette prosjektet, understreker han.
Han forteller at fartøyet fungerer godt så langt, men at de ikke har fått prøvd det i aktivt fiske enda.
Det får de forhåpentlig snart.
Vurderer snøkrabbe-fisket
Camaro Fiskeriselskap har i 2023 cirka 650 tonn torsk å fiske på Nord-Fugløy, og deler av kvoten er ennå ikke tatt. I tillegg fisker de sei, hyse og sild.
– Nedgangen i torske- og sildekvotene bekymrer oss selvsagt, og vi ser oss derfor om etter alternative driftsgrunnlag, som for eksempel snøkrabbe. Det er et nytt og spennende fiskeri, skriver Nilsen.
Rederiet Camaro solgte «Fugløyfjord» i 2020, og den ble bygget om til bløggebåt.
– Mens vi har bygget Nord-Fugløy, har vi driftet et mindre, snart 50 år gammelt fartøy som skal byttes ut, forteller Nilsen.
Les også
- Kontrakt på fabrikktråler til Skipsteknisk
- Rederiet bygger «snøkrabbebåt» – vet ikke om det får delta i fisket
- Røykutvikling om bord i kystvaktfartøy under bygging
- Leinebris og O. Husby kjøper Sjøvær Havfiske
- Fiskeren fikk skylden for å ødelegge arbeidsplasser – nå går han hardt ut mot oppdretter
- Nå slipper større sildefartøy inn i Kvænangen og Reisafjorden