I en pressemelding opplyser verftet at det er reder Kjell-Gunnar Hoddevik og partnere Johnny Årvik og Jan-Ove Langeland i rederiet Polarbris AS som har bestilt et snurrevadfartøy på 43,50 meter. Båten skal etter planen overleveres i august 2023.
Skroget til det nye fartøyet skal bygges hos Karstensen Shipyard Poland.
Dobbelt kvotesett
Polarbris AS/Atlantic Longline AS hører inn under Atlantic Seafish AS, som nå driver «Atlantic», Norges største og første kombinerte linebåt- og snurrevadfartøy. Rederiet har dobbelt kvotesett og ser det derfor som nødvendig å kunne drifte med ett til fartøy.
Rederiet Atlantic ble stiftet i 1997 av Kjell-Gunnar Hoddevik og Johnny Årvik, og har base i Ålesund.
Driften startet med en eldre linebåt, «Fernando». Første «Polarbris» kjøpte rederiet i 2000. Etter dette har rederiet hatt seks forskjellige fartøy, og siste fartøy ut var altså «Atlantic», som ble overlevert i fjor fra Tyrkia.
Det er første gang rederiet bygger hos Karstensen, og har jobbet tett med verftet i utvikling av båten.
Med denne kontrakten har verftet i Skagen nå 14 nybygg i ordreboken for levering de neste to årene. I år har verftet levert åtte nybygg.
Avansert fabrikk
Fartøyet skal utrustes med elektriske vinsjer for best mulig effektiv og minst mulig miljøbelastning. Fremdriftsanlegget er også prosjektert med mål om å redusere miljøbelastningen.
I likhet med ”Atlantic” skal også nye ”Polarbris” utrustes med Brunvoll nedsenkbar thruster/Azimuth i forskipet. Fartøyet får videre en avansert fabrikk fra firmaet Bjørdal, mens fryse- og kjøleanlegg skal leveres av Teknotherm. I løpet av de neste ukene tar rederiet og verftet sikte på at leverandører til resterende hovedkomponenter kommer på plass.
- Lengde overalt: 43,50 m
- Bredde moulded: 11,50 m
- Dybde til shelterdekk: 6,60 m
- Båten skal overleveres i august 2023
Les også
- Misund-rederiet Havsnurp bygger ny båt
- Norsk styringssystem til seks nybygg ved danske Karstensens Skibsværft
- 305 millioner kroner gir Søgne-rederne stor propell og langt større kapasitet i fisket
- Karstensens Skibsværft bygger 77 meter lang pelagisk tråler til skotsk rederi
- Denne nye pelagiske tråleren skal fiske sild og makrell i Sverige
- En gigantisk propell skal gi rikelig tauekraft til nye «Gollenes»