Båten erstatter gamle «Ruth» som det norske Halstensens-rederiet kjøpte for to år siden.

Nybygget ble overlevert til reder Gullaks Madsen for en måned siden. Designet er laget av Karstensens Skibsværft i tett samarbeid med rederiet.

– Hovedvekten er lagt på optimalisering av arbeid, sikkerhet og komfort for mannskapet, optimalisering av fangsthåndterings- og lagringsanlegg og optimalisering av drivstofforbruk, skriver verftet i en pressemelding.

Lite støy

Skroget er bygget i stål med to sammenhengende dekk. Styrehus, båtdekk, trakt og master er bygget i aluminium.

For å skape best mulig design for lav støy, sover mannskapet så langt unna propellen som mulig. Støymålinger er godt under eventuelle krav og anbefalinger. skriver verftet.

Båten er utstyrt med elektriske vinsjer.

Ruth AS driver med pelagisk konsumfiske, primært etter sild og makrell, men også kolmule. Det nye fartøyet skal også drive med dette fisket.

Nøkkelinformasjon

  • Lengde: 89,35 meter.
  • Bredde: 18 meter
  • Dybde hoveddekk: 6,9 meter
  • Dybde shelterdekket: 9,6 meter.
  • Tonnasje: 4319 bruttotonn
  • RSW-tanker: 3590 kubikkmeter
  • Snittfart: 17,5 knop, diesel-mekanisk fremdrift.
    Her er broen på båten. Foto: Karstensens Skibsværft
RSW-utstyret om bord. Foto: Karstensens Skibsværft
Mannskapet skal nyte godt av trimrommet. Foto: Karstensens Skibsværft
Båtens messe. Foto: Karstensens Skibsværft