Rederiet vil utvikle et grønt og innovativt fiskefartøy som reduserer fossilt drivstoffbruk med over 40 prosent. Det vil også bli klargjort for framtidig nullutslippsdrift. Det har aldri blitt gjort før, skriver Enova i en pressemelding torsdag.

Flere energikilder

Rederiet har fått med seg Enova på laget, som bidrar med 92,5 millioner kroner i støtte.

– Ved å være først ute med hydrogen, så håper vi at nye «Loran» skal være et av fartøyene som danner grunnlaget for et grønt skifte innen fiskeri. Skal vi bygge en fremtidsrettet og moderne båt i dag, så vil vi gjerne sørge for at nybygget representerer den mest moderne, effektive og miljøriktige teknologien man kan få tak i, sier Dyb i meldingen.

Skipsteknisk påpeker at fiskebåten vil være ute på havet i 4–6 uker i strekk, og vil trenge flere energikilder for å dekke kraftbehovet sitt.

2000 kilowattimer

Skipsteknisk opplyser at grunnideen for dette fartøyet er containerbasert lagring av hydrogen, to brenselsceller à 185 kilowatt og et batteri på 2000 kilowattimer i tillegg til konvensjonelle dieselmotorer.

– Linefiske er det mest skånsomme fiskeriet både for fisk og havbunn, og med hydrogen som energibærer, kan vi også bli det mest miljøvennlige fiskefartøyet i dagens flåte. Vi håper da at vi kan bidra med å løfte pris og status for dette flotte produktet som er av ypperste kvalitet, sier Dyb videre i pressemeldingen.

Fartøyet er designet av selskapet Skipsteknisk AS, som har fått støtte fra Innovasjon Norge til å utvikle et fleksibelt design for framtidig nullutslippsdrift.