– Båten ble overtatt onsdag. Da kom båten i vårt eie og vi heiste flagg, sier Nordlaks' kommunikasjonssjef Lars Fredrik Martinussen til IntraFish.

Brønnbåten «Harald Martin» er registrert i skipsregisteret og ligger fremdeles i Yalova i Tyrkia.

Her har finansdirektør Roger Mosand og kaptein Kim Jøran Paulsen nettopp reist flagget på Nordlaks' nye brønnbåt «Harald Martin». Foto: Nordlaks

– Planen er at båten seiler hjemover i neste uke. Mannskapet er om bord i båten nå, og finansdirektør Roger Mosand har vært om bord i forbindelse med overtagelsen, sier Martinussen.

«Harald Martin» er rimelig lik søsterskipet Bjørg Pauline som ankom til Hadsel i vår. Dimensjonene og utrustningen er lik.

– Forskjellen er at den nye båten er utstyrt med Hydrolicer. Sammen med ferskvannsproduksjon om bord utgjør det båtens utrustning for fjerning av lakselus, sier Martinussen.

Etterlengtet fartøy

– Hvordan føles det å motta den nye båten?

– Det er godt å endelig overta også «Harald Martin» fra verftet. Nå ser vi veldig frem til å få båt og mannskap trygt hjem, før vi skal gjennomgå nødvendige godkjenninger og så sette båten i drift. Det blir et skille for Nordlaks når vi går fra én til to brønnbåter. Det gir oss god kapasitet på brønnbåtsida og enda bedre forutsetninger for god planlegging og effektiv drift.

Finansdirektør Roger Mosand har vært i Tyrkia hele uken, og ankom torsdag Norge igjen.

– Dette er et fantastisk og etterlengtet fartøy som snart skal ta turen nordover og settes i drift, sier Mosand til IntraFish.

Han og mannskapet hadde en liten seremoni med flaggheising og en påfølgende middag i anledning overtakelsen. Mosand legger til at en del av mannskapet har fulgt arbeidet i Tyrkia underveis.

– Det er lenge siden de ble ansatt, vi skulle egentlig hatt båten i mars.

Gass/batteri-hybrid

«Harald Martin» er en gass/batteri-hybrid, og har landstrømkobling.

– Den kan koble seg til ved slakteriet vårt og gjøre lossingen på landstrøm og for å lade. Sammenlignet med diesel gir «Harald Martin» renere avgasser og lavere CO2-utslipp. Det er ikke diesel om bord, sier Martinussen.

Brønnbåten er 84 meter lang, 19 meter bred og kan håndtere 600 tonn levende fisk samtidig. Brønnbåten skal driftes av Nordlaks selv, og jobbe med generelt brønnbåtarbeid.

Dette bildet av «Harald Martin» ble tatt under en prøvetur i august. Etter planen skal den begynne på hjemturen kommende uke. Foto: Nordlaks

Ingen dåpsplan ennå

– Dette er spesialtilpassede båter for å kunne jobbe også på eksponerte lokaliteter, sier kommunikasjonssjefen.

– Mener du da for eksempel ved Havfarmene?

– Ja. Disse båtene gir oss større værvindu og større kapasitet på alle områder enn vi har hatt ved tidligere båter, sier Martinussen.

– Er det planlagt en dåp av den nye brønnbåten?

– Vi har ikke noen klare planer på det ennå. Den kommer nok til å gå rett ut i drift etter at alle godkjennelser er på plass.