– Det er ulike årsaker til forsinkelsen, men vi har fått båten slik vi ønsker det innenfor den lengdegrensa vi har å forholde oss til med båt under 40 meters lengde, sa reder Andreas Hansen til Fiskeribladet tidligere i mai.
Fiskeribladet møtte reder og sønnen i forbindelse med et stopp i Ålesund for å få noen viktige detaljer på plass for å gjøre båten klar i første omgang til rekefiske i Barentshavet. Dit går turen nå etter at båten er blitt vist fram for folk flest i forbindelse med båtdåp-seremoni hjemme i Eidkjosen 13. mai.
– Den kunne gjerne ha vært litt lengre, men reglene er nå en gang slik at vi bare kunne bygge inntil 40 meter. Når den nå er ferdig bygd som under 40-metring, kan vi forlenge den som vi ønsker, sier Hansen.
Allsidig fiskebåt
Det er en allsidig fiskebåt til nær 200 millioner kroner, som kommer inn i den moderne kystfiskeflåten. Kvotegrunnlaget er i hvitfisk, pelagisk fisk, skalldyr og raudåte. Fangster kan fryses, leveres fersk og avkjølt eller levende. Allsidigheten og fleksibiliteten er stor.
- Verft: Karstensens Skibsværft, Skagen
- Mål: 39,3 x 11,5 meter
- Dybde Shelterdekk: 6,6 meter
- Utrustet for snurrevad og trål
- Fryseanlegg
Han sier at «Stødig» ikke har planer om å fiske raudåte, selv om båten både har tillatelse og er rigget for det omstridte fisket.
– Vi har forberedt oss på et offshore fiske etter raudåte, men slik vi ser det er det ikke lønnsomt å drive et offshore raudåtefiskeri. Vi er klar over motstanden mot et kystnært raudåtefiske, men kjenner oss ikke igjen i det kritiske bildet som tegnes av dette fisket. Likevel skal verken «Stødig» eller «Asbjørn Selsbane» fiske raudåte i år, sier Andreas Hansen.
Totalt over 300 millioner
Når investeringer i kvoter legges til nybåtprisen, anslår Hansen at investeringen blir over 300 millioner. Planen var å komme i gang med å fiske snøkrabbe i år, men på grunn av forsinkelsen glapp dette.
Det er en godt rustet snøkrabbebåt som blir med på neste års snøkrabbefangsting. Isplogen som henger på båtsida skal sørge for fri tilgang til å dra snøkrabbeteiner under vanskelige isforhold og en moderne og effektiv fabrikk for snøkrabbeproduksjon skal gjøre det enkelt om bord.
18 mann i mannskapet på snøkrabbeturene får gode arbeids- og sosiale forhold om bord i en smakfull innredet båt.
«Stødig»-navnet går i arv
Båtnavnet «Stødig» har vært i rederiet siden 1950-tallet.
– Det var lett å finne navnet til båten. Den første «Stødig» fikk jeg av far min som liten guttunge for å leke med. Den siste «Stødig» var en 13-meters båt med fiskekvoter fra større båter som vi har solgt og skiftet ut med denne, sier Andreas Hansen.
På sett og vis går arven nå videre i familierederiet til sønnen Erlend Nikolai, som har vært med på byggeprosessen ved Karstens Skibsværft i Danmark og betegnes som en altmuligmann på nybåten. 26-åringen har allerede sju års erfaring fra fiskeri, men bygging av båt ble en ny erfaring.
– Veldig lærerikt og viktig å ha far med på dette. Nå lengter jeg bare etter å sette i gang fisket med båten. Etter så mye tid ved verftet, blir det ekstra godt å komme på havet igjen, sier Erlend Nikolai Hansen.
Vokser til 50 personer
Ved å bygge båt nummer to i rederiet i stor kystklasse, økes arbeidsstokken i rederiet fra 20 til 50 personer som skal jobbe på to skift på «Stødig» og på ti år gamle «Asbjørn Selsbane», som også ble bygd ved Karstens Skibsværft. Nye «Stødig» er den største av fiskebåter i dette designet som er bygd ved Karstensens Skibsværft.
Mye kan skje mens båter bygges. «Stødig» ferdigstilles tre år etter at den ble kontrahert. I mellomtiden har det vært en pandemi som har vært med å forsinke byggeprosessen og hjemfylket er blitt Troms og Finnmark i stedet for bare Troms.
Nummerkrøll
Det siste skapte problemer på skutesida. «Stødig» ble tegnet og bygd med båtregistreringen T 234 T med Troms som hjemfylket, og skulle ha båtregistreringen TF 234 T da båten ble ferdig. Den registreringen blir etter alt å dømme endret til T 234 T når Troms og Finnmark igjen blir to forskjellige fylker slik planen er.
Rederiet fikk ikke lov å bruke T 234 T som registrering slik det er inngravert i skutesida. Løsningen blir å dekke graveringen med maling og påføre det foreløpige registreringsnummeret med maling fram til skilsmissen mellom fylkene gjør at det inngraverte nummeret kan tas i bruk.
Om båten må leve med registreringskrøll, lever den i høyeste grad opp til båtnavnet «Stødig».
– Vi har allerede registrert at det er en båt som er svært stabil i havet. Resten får vi svar på under fiske i ulike forhold, men det er en stødig og stabil båt slik vi har registrert til nå, sier Asbjørn Hansen.
Les også
- Raudåteprodusenten Zooca: Bare 30 kilo bifangst i et trålhal med fem tonn raudåte
- En gigantisk raudåtebestand er grunnen til at Fiskeridirektoratet gir tommel opp for fiske i fjordene
- – Raudåtefisket er å stjele morsmelken fra alt liv som starter i havet
- Asbjørn Selsbanes nye snurrevadtråler er nesten like bred som den gamle var lang