Det nye fartøyet, som får byggenummer 200, skal leveres i august 2022 og er identisk med fartøyet FSV kontraherte hos Sletta i mars 2021. Det går fram av en pressemelding fra FSV Group tirsdag.

Selskapet har dermed til sammen åtte fartøy i bestilling hos Sletta Verft. Av disse er det tre fartøy på 17 meter og fem fartøy på 15 meter. Tre av fartøyene leveres i år og resten i 2022.

Batteripakke på 360 kilowattimer

Fartøystypen er spesielt laget for tyngre frakte- og slepeoppdrag, service og support i havbruksnæringen. Den er utviklet av FSV Group og Solstrand Trading.

Fartøyet får den største batteripakken på denne typen fartøy på 360 kilowattimer. Batteripakken sparer miljøet for 290 tonn CO2 per år, noe som tilsvarer utslipp fra cirka 160 personbiler om man bruker en gjennomsnittlig kjørelengde på 15 000 km i året, går det fram av meldingen.

Kraftigere fartøy

Det nye fartøyet får sju lugarer, stort lasterom på 190 kubikkmeter og vil ha ROV-system med boring av bolter ned til 300 meter. Videre er det lagt stor vekt på økt kapasitet og på å ta i bruk nyvinninger av utstyr, systemer og løsninger for trygge og effektive operasjoner om bord.

- Større og mer eksponerte oppdrettsanlegg krever kraftigere og mer kapable servicefartøy. FSV og vår skipsdesigner, Solstrand Trading, har siden etableringen av FSV samarbeidet tett for å definere tekniske og operasjonelle krav til neste generasjons servicebåt, uttaler administrerende direktør i FSV Group, Arild Aasmyr i meldingen.