Den nye brønnbåten ble overlevert 15. januar og har fått navnet «Ronja Evolution»

– Dette er 38. nybygget vi har gleden av å levere til Sølvtrans over en periode på vel 25 år. Dette er det sjette av sju nybygg i en serie av 3000 kubikk – fartøy vi har i ordre til Sølvtrans, skriver verftet i en pressemelding i forbindelse med leveringen.

Nøkkelinformasjon
  • Lengde o.a.: 76,96 meter
  • Bredde: 17,80 meter
  • Dybde i riss: 5,90 meter
  • Lasteromsskap. : 3000 kubikkmeter
  • Servicefart: 13 knop

Innredning og lasterom

Båten er arrangert med innredning og lugarer for 12 personer, alle med toalett, dusj og gode fasiliteter opplyses det i meldingen.

Ellers har den nye brønnbåten det som beskrives som «topp utstyrt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue, trimrom». Fra styrehuset er det fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system om bord, samt fjernstyring av all last og fiskehåndtering.

I styrehuset har man laget til fire operatørposisjoner for manøvrering av båten. Foto: Aas Mek

For vanskelige områder

Ålesund-rederiet Sølvtrans er altså mottaker av båten. De bygger i all hovedsak båter ved lokale verft.

Designet på den nye båten står Aas Mek selv for, og er av typen AAS 3002 ST. Båten har et brønnvolum på 3000 kubikk fordelt på to fisketanker går det fram av meldingen.

– Dette er et design med lavt dyptgående i forhold til lastekapasiteten. Spesielt tilpasset for transport av smolt og med anløp ved smoltanlegg og områder som kan være vanskelig tilgjengelig med for stort dyptgående, opplyser verftet.

Videre er brønnbåten designet med shelterdekk som skal gjøre det tryggere for mannskapet å ferdes på dekk i dårlig vær. Samtidig gir det mer plass for spesialutstyr under dekk.

Fra innredningen ombord i «Ronja Evolution». Foto: Aas Mek

Lusa samles opp

Lasterommet gir en kapasitet på føring av rundt 450 tonn levende fisk går det videre fram av meldingen. Lasterommet er fordelt på to fiskebrønner, som er utstyrt med skyveskott og trykk laste- og lossesystem.

Verftet forteller at alt avløpsvann fra lusefilter kjøres gjennom egne filter for utskilling av tørrstoff/lus og videre UV behandling av det rensede avløpsvannet. All lus samles opp i beholder som destrueres om bord eller leveres til land.

Ved hjelp av undervannskamera og lys kan fisken overvåkes i lasterommet under transporten

– Kamera er også montert utvendig undervanns på båten for å overvåke lasteslanger, not og lignende i forbindelse med lasting langs merdene, skriver verftet i sin spesifikasjon.

«Ronja Evolution» ved kai hos Aas Mek. Foto: Aas Mek

Fire kraner

«Ronja Evolution» har fått fire kraner på dekk – for håndtering av lasteslanger og assistanse på merdene.

I tillegg er det montert kapstans, trommelvinsjer for assistanse ved merdene, samt ankervinsjer og fortøyningsvinsjer.

Fisketellere er også på plass.

Den nye brønnbåten har fått en hovedmotor av type Yanmar 6EY26W på 1920 kilowattimer, som er tilkoblet et Brunvoll Volda gir og propellanlegg.

– Alle system, maskineri, overvåking og lignende fjernstyres og logges fra bru via automasjonsanlegg, skriver verftet.

Sølvtrans
  • Verdens største brønnbåtrederi med en flåte på rundt 40 båter i inn- og utland. Etablert i 1986
  • Har rundt 650 ansatte, hvorav over 600 jobber på sjøen
  • Hovedkontor i Ålesund
  • Frakter levende laks, både settefisk og slaktefisk. Driver i tillegg med avlusning og andre operasjoner for lakseoppdrettere
  • Eies av gründerfamilien Halsebakk (15 prosent), et oppkjøpsfond forvaltet av Altin Capital Partners (82 prosent) samt tidligere Pareto-partner Anders Hvide (tre prosent)