Tirsdag denne uken leverte Aas Mek. Verksted sitt nybygg nummer 207 til rederiet Brønnbåt Nord Lofoten.

Brønnbåten er av typen AAS 1202 STDE-Hybrid, og båten, som har fått navnet M/S «Skrova», skal gå inn på en langsiktig kontrakt for Ellingsen Seafood.

M/S «Skrova»
  • Lengde.: 63,86 meter
  • Bredde: 14,00 meter
  • Dybde i riss: 5,30 meter
  • Lasteromsskap: 1200 kubikkmeter
  • Servicefart: 13 knop

– Nybygget skal ha base hos Ellingsen Seafood på Skrova og er designet spesielt for å operere i et relativt eksponert og værhardt område, skriver Aas Mek. Verksted i en pressemelding onsdag.

Rett rundt hjørnet

Line Ellingsen i Ellingsen Seafood forteller til IntraFish at båten begynner å frakte laks for dem på nyåret.

– Brønnbåten kommer til å bety mye for oss. Den er tilpasset våre forhold. Det er grunt ved havnene der vi holder til, og den er tilpasset til å gå mellom våre lokaliteter. Den har en kapasitet vi har behov for, og er montert med SkaMik, slik at vi kan gå inn og avluse enkeltmerder ved behov, sier hun.

Båten er utstyrt med trippel SkaMik-avluseranlegg, med en kapasitet på 150 tonn i timen.

– Vi har ventet lenge på båten, og er glade for at den er rett rundt hjørnet. Det er en fin gave på nyåret, fortsetter hun.

Stor landstrømkapasitet

Båten har dieselelektrisk fremdrift og ESS-batterianlegg for hybrid drift, samt stor landstrømkapasitet.

Nybygget har en lastekapasitet på 1200 kubikkmeter fordelt på to tanker.

– Det gir en kapasitet på føring av rundt 200 tonn levende fisk, avhengig av størrelse og temperatur, skriver Aas Mek. Verksted i en pressemelding onsdag.

ESS-Batteripakken blir, ifølge Aas Mek. Verksted, brukt for å ta belastningstoppene under drift for å redusere antall generatorer i drift og dermed redusere drivstofforbruket betydelig.

Båten kan ligge til kai uten bruk av generator i kortere eller lengre perioder avhengig av landstrømkapasiteten i havnene, noe som også bidrar sterkt til å redusere utslipp av både støy og eksos til omgivelsene.

Båten er utstyrt med eksosrenseanlegg, som ifølge pressemeldingen gir nitti prosent reduksjon i utslipp av NOx.

Brønnbåt Nord Lofoten holder til på Egenes utenfor Harstad, og selskapet er et lokalt samarbeid mellom Brønnbåt Nord og Ellingsen Seafood.

Brønnbåt Nord fikk i vår overlevert MS «Grotanger» fra Aas Mek. Verksted.

Slik ser det ut på innsiden av den nye brønnbåten. Foto: Aas. Mek Verksted
Brønnbåten MS «Skrova». Foto: Aas. Mek Verksted
Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåkning av alle system, fjernstyring av all last og fiskehåndtering. Foto: Aas. Mek Verksted
Båten er arrangert med innredning for ti personer, og er utstyrt med messe, salong, bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, garderober og trimrom Foto: Aas. Mek Verksted
Brønnbåten MS «Skrova». Foto: Aas. Mek Verksted