Etter Black Friday kommer Giving Tuesday – da handler det om å gi. 12 norske YouTubere har valgt Redningsselskapet som sin gode sak.

– Vi er utrolig glad for å ha fått med oss unge YouTubere til å vise fram jobben Redningsselskapet gjør. De har stor gjennomslagskraft blant de som er under 30 år med både YouTube-kanaler, Facebook og Instagram og vi håper at mange unge har lyst til å bruke Giving Tuesday til å gi en gave som bidrar til at færre drukner, sier prosjektleder Solfrid Bøe i en pressemelding fra Redningsselskapet.

De 12 YouTuberne har vært ute med redningsskøytene, og fått et innblikk i hverdagen om bord. Flere av dem har også vært markører på øvelser.

Redningsselskapet er en av de 11 organisasjonene som totalt 63 YouTuberne skal støtte. De andre organisasjonene som er med er Barnekreftforeningen, Foreningen for Hjertesyke Barn, Kirkens Nødhjelp, Kreftforeningen, Mental Helse, Nasjonalforeningen for Folkehelsen, NMS, Redd Barna, Regnskogfondet og Sykehusklovnene. Til sammen har YouTuberne over fem millioner videovisninger siste måned.

Enormt gjennomslag

De 63 norske YouTubere skal de neste tre ukene rette fokus på 11 gode saker med mer enn 100 videoer på sine kanaler på YouTube, Instagram og Facebook. Tilsammen har de enormt gjennomslag i gruppene under 30 år.

Giving Tuesday begynte for seks år siden i USA, og har spredt seg over hele verden. Konseptet er at alle kan gi til hvilket formål de ønsker, enten det er penger, tid, mat eller klær. I Norge er det Innsamlingsrådet som er kontaktpunkt for Giving Tuesday. Den norske varianten der unge stjerner fra sosiale medier fyrer opp stemningen er unik og et resultat av et samarbeid mellom Innsamlingsrådet, Puzzel og Nordic Screens.

– Det unge Norge løfter i flokk gjennom denne innsamlingsaksjonen, og gjør det på en helt unik måte, sier generalsekretær Siri Nodland i Norges Innsamlingsråd.

Direktesending

På selve Giving Tuesday, tirsdag 28.november, steller YouTuberne istand maratonsending på sosiale medier fra klokka 18 – 23.

– Det kribler! Vi er spente og gleder oss. Tusenårs-generasjonen viser hva vi står for, sier Kim Køste, Romy Feclicia Østrøm, Ramón Torres Andresen og Nellie Krokstad. De profilerte YouTubere skal lede direktesendingen fra DNBs hovedkontor i Bjørvika, der deltakende YouTubere og organisasjoner samles.