Lasteskipet «Eemslift Hendriks» driver nå i dårlig vær med over 40 knops vind og 15-meters bølgehøyder 50–60 nautiske mil vest for Ålesund. Skipet driver sørøstover mot norskekysten. Det befinner seg vest for eggakanten som er et godt stykke hav for fiskeriaktiviteter. Kystverket opplyste til NRK i morges at skipet har cirka 350 tonn tungolje og 50 tonn med diesel om bord.

KV «Sortland» er i formiddagstimene på vei ut til havaristen. Dårlig vær gjorde at kystvaktskipet må gå med liten fart utover.

- Oljesøl er aldri bra

«Veststeinen» var på vei fra Island til Måløy med fangst. På vei til levering fikk de melding om havaristen og satte om kursen til den for å bistå i redningsarbeidet. Ved 9-tiden i formiddag var «Veststeinen» på vei inn til Måløy etter at mannskapet var blitt evakuert fra lasteskipet med redningshelikoptre.

- Lasteskipet hadde 45–50 graders slagsida da vi forlot det. Det er vanskelig å si hva som vil skje med skipet, sier Silden.

Silden på autolinebåten «Veststeinen» frykter ikke alvorlige konsekvenser for fiskefeltene med utslipp av giftig tungolje fra et eventuelt forlis av fraktebåten «Eemslift Hendriks».

- Det er aldri bra med oljesøl i havet, sier Silden som tror værforholdene med opprørt hav kan begrense skadevirkningene hvis skipet skulle forlise og slippe ut tungolje mens været er dårlig.

– Jeg tror oljesølet kan løse seg fort opp under slike værforhold som det er der nå, selv om det aldri er bra med oljesøl i havet, sier Silden.

Her evakuerer besetning på Redningshelikopter Florø mannskapet på lasteskipet mandag. Foto: Skjermdump fra HRS Sør-Norges video

I beredskap og observerer

- Vi regner med å være der ved 13-tiden mandag formiddag. Vi vil først observere og vurdere situasjonen, samt være i beredskap. Det er rederiet som har ansvaret for situasjonen slik den er nå, sier operasjonsleder Rune Hansen ved Kystvakten.

- Blir det aktuelt å slepe lasteskipet til land?

- Dette er ikke et stort skip over 5000 bruttotonn med stor forurensningsfare som gjør at den statlige slepebåtberedskapen settes inn. KV «Sortland» har muligheter til å slepe skipet, men alt dette må vurderes ut fra situasjonen vi ser når vi er ute ved havaristen, sier Hansen.

Miljøvernforbundet frykter utslipp

Miljøvernforbundet er kritisk til bekymret for situasjonen og opplyser til NRK at de frykter konsekvenser med miljøskader hvis skipet forliser. De viser til at tungoljen om bord er veldig giftig og vil skade både vannsøyla og eventuelt fugleliv i området om ulykken skulle være ut med forlis. De kritiserer også at den statlige beredskapen ikke er satt inn i arbeidet med å berge skipet.

Smit Salvage tar oppdraget

Rederiet har opplyst til Kystverket at de har engasjert et nederlandsk bergingsselskap for å få kontroll på skipet. Det er selskapet Smit Salvage som har fått oppdraget. Sammen med søsterselskapet Boskalis deltok det nylig i den mye omtalte aksjonen i Suez-kanalen, der enorme Ever Given satte seg fast etter en sandstorm med sterk vind.

Det var også Smit Salvage som stod i bresjen i den krevende oppgaven med å få fjernet reketråleren «Northguider», som i desember 2018 grunnstøtte i Hinlopenstredet nord for Svalbard. En operasjon, som av Kystverket ble omtalt som «uten sidestykke» i norske farvann.

Ifølge det nederlandske nyhetsbyrået ANP vil et team bli fraktet om bord på lasteskipet via helikopter så raskt det lar seg gjøre.

Til den nederlandske avisen De Telegraaf sier Boskalis-sjef Peter Berdowski at de håper teamet er på plass onsdag.

– Bergingsteamet reiste tirsdag morgen mot Eemslift Hendrika. De håper å være der onsdag. De vil først komme seg om bord og stabilisere skipet. Så vil en slepebåt taue den til trygt farvann, uttaler han.

Slepebåten vil bli leid inn lokalt, ifølge Berdowski.