Til nå har markedet blitt tilbudt fem kilos rekekartonger fra reketrålerne via frysedisker på supermarkeder. Den nye tråleren til Stig Remøy i Fosnavåg (se bildeserie øverst i saken) tar et steg nærmere kjøkken til folk flest med å være i stand til å lage porsjoner tilpasset størrelsen for en middag.
Fleksibilitet
– Vi har satset mye på fleksibilitet på alle plan for nytråleren. Det å kunne lage mindre porsjoner i den automatiserte fabrikken er en viktig del av å tilpasse oss markedet og vanlige konsumenters behov, sier Stig Remøy.
Reker skal både prosesseres om bord og leveres til fabrikken Coldwater Prawns på Senjahopen hvor Olympic Seafoods er 25 prosents eier. Hvitfisken som dras inn på nytråleren skal kun sløyes og rundfryses som før.
- Vi kunne ha drivet med filetprosess om bord, men det hadde krevd en større fabrikk og større mannskap, sier Stig Remøy.
Liten dåpsseremoni
Tråleren ble døpt søndag formiddag hjemme i Herøy med en litt mindre seremoni enn det som hadde vært vanlig i tider uten covid-19. Stig Remøys datter, Sofie Remøy, var gudmor da tråleren på 70x16 meter til tett opp mot 400 millioner kroner ble døpt.
Mange ønsket å se tråleren, men det lot seg ikke gjøre på grunn av koronarestriksjonene. Fiskeribladet har en serie med bilder som viser nybåten, som du kan se øverst i saken.
Det er ikke spart på noe når det gjelder komfort, utstyr og muligheter for å tilpasser fangst og drift til etterspørselen i markedet.
«Smartere, Grønnere, Sikrere»
Effektivitet, fleksibilitet og besparelser på driftskostnader og miljø, er merkelapper som knyttes til den nye tråleren. Nye «Olympic Prawn» er planlagt under konseptet «Smartere, Grønnere, Sikrere».
Tråleren er fullelektrifisert, med siste teknologi i alle ledd og med katalysator som begrenser utslipp av miljøgasser. Nye «Olympic Prawn» er både ekstremt energigjerrig og miljøvennlig med:
- Hybrid fremdriftsanlegg-HSG
- PM energieffektive trålvinsjer
- Promas styresystem
Lavt energibruk, redusert utslipp og høy effektivitet har vært og er fokus, båten har fiskerettigheter og behandlingskapasitet for både hvitfisk og reker.
Tre års byggetid
Tråleren er designet av Kongsberg Maritime (tidligere Rolls-Royce) og bygd ved Cemre Shipyard i Tyrkia. Kontrakten ble inngått for nesten tre år siden, i mars 2018. Samarbeidspartnere på finansiering er Sparebanken Vest og Innovasjon Norge.
Det er ventet at tråleren vil sette kursen mot Barentshavet og hvitfiskfangst der på slutten av januar.