Konkursboet i Sen Havfiske, som eide tråleren «Øygarden», er tomt for penger.

– Jeg har sagt til bostyret og banken at vi overtar og skal gjøre opp alle lønnskrav fra ansatte i Sen Havfiske. Sjømannsforbundet ser på saken og Sjøoffisersforbundet er også interessert i en type løsning. Vi skal så fort som mulig betale ut alle lønnskrav. Første prioritet er nå bunkers og lønnskrav. Får vi fisk på båten, så går dette greit, sier Einarsen til Fiskeribladet.

- Ikke kjekk situasjon

Lønnskravene i konkursselskapet Sen Havfiske er på rundt 2,5 millioner kroner.

– Dette er ikke noen kjekk situasjon, spesielt det å skylde lønn. Vi har et ønske om å gjøre opp for oss, sier Einarsen. Han har startet det nye rederiet Eintor AS i Øygarden vest for Bergen, som nå eier tråleren.

Det nye selskapet måtte løse ut to krav på opp mot fire millioner kroner, som gjorde at båten har vært i arrest i Las Palmas siden 29. juni i fjor.

– Vi ønsker ikke å kommentere dette nå, siden det er en pågående sak, sier inspektør Erlend Hanssen i Sjømannsforbundet.

Arrest i Las Palmas

Det var 29. juni i fjor at spansk politi tok arrest i fiskebåten «Øygarden» i Las Palmas på Gran Canaria. Den 61 meter lange tråleren hadde fisket sardinella, makrell og hestmakrell utenfor Mauritania. Fangstene ble levert i Mauritanias nest største by Nouadhibou. Båten skulle inn til Las Palmas for mannskapsbytte.

Årsaken til arresten var at to selskaper som leverte utstyr til fiskebåten ikke fikk oppgjør. 18. august i fjor ble det åpnet konkurs i eierselskapet Sen Havfiske as.

På vei til Mauritania

Einarsen har kjøpt tråleren tilbake fra konkursboet i Sen Havfiske for rundt 20 millioner kroner. Han skal drive båten i fiske etter sardiner, makrell, hestmakrell utenfor Mauritanias kyst.

– Båten er på vei til Mauritania, den har ligget lenge i ro i Las Palmas. Alt teknisk og sertifikater er nå på plass. Det har vært et langt lerret å bleke, sier reder Ove Einarsen til Fiskeribladet.

Han sier at det nå er viktig å komme i fiske og få penger inn. Det har gått veldig mye penger ut, ifølge rederen.

«Øygarden» har vært i arrest i Las Palmas siden 29. juni i fjor. Foto: OLE ERIK KLOKEIDE

I fiske om 14 dager

– Når vil båten være i fiske?

– Nå skal vi få på plass helseattester og et trackingsystem fra den mauritanske marinen. Så om cirka 14 dager tror vi at vi skal være klare for fiske. Vi tror vi har kontroll på dette nå, sier Einarsen, som mener det bør gå kjapt.

Han sier at han har på plass avtaler i alle ender, med mange fiskemottak. Hovedavtalen er med en bank som kjøper fisken for en fiskemottaker og gjør opp.

– Da er vi trygg på å få penger for fisken. Vi trenger litt tid, dette har kostet mye. Håpet er å tjene penger og betale alle krav, sier han.

Han sier at rederiet har inngått avtale med 8-9 ansatte etter konkursen i Sen Havfiske as. Seks ansatte er med videre og seiler nå tråleren mot Mauritania.

Boet uten midler

Det er meldt krav i konkursboet for rundt 40 millioner kroner.

– Boet er uten frie midler og har selv ikke kunnet dekket lønnskrav. Lønnsgarantien er undergitt beløpsbegrensninger, som i denne saken innebærer at de tidligere mannskapene på langt nær ville fått full dekning, sier bostyrer og advokat Gunnar Haahjem som styrer restene etter Sen Havfiske.

Advokat Gunnar Haahjem i Advokatfirmaet Rasmussen & Broch Foto: Rasmussen & Broch

Han sier at utfordringen i saken har vært å få solgt skipet på en måte som gir best mulig dekning til flest mulig av de involverte.

– Herunder arbeidstagere med utestående hyrekrav som har sjøpant i skipet, DNB som har avtalepant i skipet på cirka 20 millioner kroner, samt å løse opp i, dels innfri to leverandører som siden sist sommer har holdt skipet i arrest i Las Palmas. Arrestene har medført at skipet har vært «offhire». Det vil si at det ikke kan settes i inntektsbringende virksomhet, samtidig som en må ha et mannskap om bord for å tilfredsstille forsikringsvilkårene, som en selvsagt har måttet betale løpende hyre til, sier Haahjem.

Kunne tvangssolgt

Skipet kunne vært solgt via tvangsauksjon, men det ville tatt tid og salgsprisen ville vært langt lavere, ifølge bostyrer.

– Jeg oppfatter at de nye eierne av skipet har inngått avtaler om oppgjør av hyre med de fleste av de tidligere ansatte. Jeg har purret dem og bedt dem sterkt prioritere å få på plass avtaler også med de siste arbeidstagerne, da disse jo har sine sjøpant i behold og således kan begjære arrest av skipet neste gang det skal til havn for å bunkre for eksempel. Samlet sett mener jeg den løsning som er oppnådd, er svært god med sikte på å ivareta verdiene i skipet og å sikre muligheten for fleste mulig av de involverte interessene. Mange har måttet vente lenge, men det har vært en komplisert sak å løse hvor det ikke er noen quick fix, sier bostyrer.