Nye «Libas» ble overlevert fra Cemre Shipyard i Tyrkia i midten av mars og kom hjem til Liaskjæret uken før påske. Tirsdag denne uken blir det imidlertid klart at rederiet ikke har noen planer om å hvile på laurbærbladene.

De har kontrahert en ny pelagisk tråler, som også denne gang er designet av Salt Ship Design og skal bygges i Tyrkia.

Nybygget skal erstatte «Liafjord», som Liegruppen solgte for en tid tilbake. Fremover blir «Liafjords» kvoter fisket med «Libas», inntil den nye tråleren overleveres om cirka to år.

Tråleren blir 71 meter lang og 15 meter bred. Administrenrede direktør Egil Sandvik sier til Fiskeribladet at «Liafjord» er litt i andre enden av skalaen fra «Libas».

Der «Libas» kan skilte med en plass- og kostnadskrevende fremdrift på naturgass, er ikke dette del av designen på «Liafjord». Tråleren er etter alle solemerker det 15. fartøyet Liegruppen får designet av Vik og Sandvik eller etterkommerne i Salt Ship Design.

Kan få vinger

Den nye tråleren skal bli det første fiskefartøyet i verden som blir utstyrt med inntrekkbare baugfoiler fra Wavefoil, står det i meldingen. Det tas forbehold om at Enova vil gi støtte til prosjektet.

Vingene er utviklet av gründerbedriften Wavefoil, og ble testet ut for første gang i 2019 på en ferge. Foilene demper stampebevegelsene og gir ekstra fremdrift i bølger og de første testene viste at de ga 9 prosent mindre drivstoffbruk.

Batteri på 500 kilowatt

Denne gangen går ikke rederiet for gass, slik som på «Libas», forteller Bjarne Haldorsen, daglig leder i Liegruppen til Fiskeribladet.

- Det har litt med pris å gjøre. Vi har ikke råd til å ha tre båter på gass. Denne båten får en batteripakke på 500 kilowatt, sier han.

- Hva er fordelen med baugfoilene?

- De skal bidra til at båten har større stabilitet i sjøen, og vil også bidra til lavere drivstofforbruk.

Større båt

Nye «Liafjord» blir 71 meter lang og 15 meter bred, mens forgjengeren var 64 meter i lengden og målte 13,80 meter i bredden. Mens gamle «Liafjord» hadde et lasterom på 1660 kubikk, er lasterommet på nybåten i overkant av 2000 kubikk, forteller Haldorsen som helst ikke vil røpe hva nybygget vil koste.

Planene om å bytte ut gamle «Liafjord» har brygget en stund, men er blitt forsinket grunnet koronapandemien, forklarer Haldorsen. Han legger til at de har vektlagt forbedring av sjøegenskaper og mindre drivstoff-forbruk i designprosessen.

Egil Sandvik i Salt Ship design forteller at tiden da nye fartøy først ble laget som modellbåter og testet i modelltanker stort sett er forbi. Såkalte CFD-tester, eller computational fluid dynamics-beregninger, tar høyde både for nytt og ukjent utstyr og endringer i skroget.

– Modellen som lages er mer en bekreftelse på arbeidet og beregningene vi gjør på datamaskinen, forteller designeren.

Elektriske løsninger

Liegruppen er kjent for å omfavne ny teknologi, og har gjennom dette prosjektet anerkjent Wavefoil som en betydelig bidragsyter til mer miljøvennlig, effektivt og sikkert fiskeri, skriver Salt Ship Design i pressemeldingen.

Til Tekfisk utdyper Sandvik at løsninger som både kan spare miljø og drivstoff, i tillegg til å dempe stamping, er godt nytt.

Nybåten skal også utstyres med batteripakke og elektriske vinsjer.

Nye og prisvinnende «Libas» er Norges første fiskebåt som skal gå på flytende naturgass (LNG). Motoren kan veksle mellom gass og diesel, og båten har i tillegg en batteripakke på 500 kilowattime.

På 55 år har Sotra-rederiet hatt intet mindre enn seks Libas-er, og historien om dem finner du her: Fra «Libas» til «Libas» – historien om seks fartøy