Guro Valland (35) blir ny leder for brukermarked, strategi og forretningsutvikling for NHSTs sjømatpublikasjoner i Bergen. Hun kommer fra målgruppeavdelingen i Dagens Næringsliv.

– Det er selvsagt vemodig å forlate DN og alle de flinke og gode kollegene der, men jeg ser virkelig frem til å sette NHST Sjømat på kartet, sier Valland.

Sterk digital vekst

NHST Sjømat består av de tre merkevarene Fiskeribladet, IntraFish og Tekfisk, og omsatte i 2020 for i overkant av 50 millioner kroner. I løpet av det siste året har alle de tre nettstedene hatt en svært god digital vekst.

– Ansettelsen skal hjelpe oss til å vokse videre både i og utenfor norsk sjømatnæring, sier Øystein Hage, ansvarlig redaktør/adm. direktør i NHST Sjømat.

Innsikt som vekstdriver

Med Valland som leder skal NHST Sjømat ta en enda tydeligere digital rolle med de ledende merkevarene innenfor den norske sjømatnæringen. Målet er å gi kundene bedre og mer innholdsrik brukeropplevelse. Det skal også utvikles nye og spennende produkter som brukerne vil ha.

– DN er et stjerneeksempel på hvordan et mediehus kan utnytte leserinnsikt til å utvikle nye produkter. Den lærdommen tar Guro med seg til oss, og det tror jeg vi kommer vi til å nyte godt av, sier Hage.

Viktigste nyhetsleverandøren

Fiskeribladet er den viktigste nyhetsleverandøren og debattplattform for sjømatnæringen i Norge. IntraFish.no er et ledende nettsted for den norske oppdrettsnæringen, og Tekfisk har vokst til å bli Norges viktigste nyhetskilde om teknologi innen sjømatnæringen.

Fiskeribladet AS og Intrafish.no vil fortsette som ulike juridiske enheter og vil regnskapsmessig bli behandlet hver for seg. Det er totalt 36 årsverk tilknyttet publikasjonene.