I en pressemelding opplyser Evotec, et selskap i Entec-gruppen på Sunnmøre, at kontrakten er den første til et norsk rederi.

Bygges ved Karstensens Skibsværft

Det nye fartøyet skal leveres av Karstensens Skibsværft A/S i Skagen og kontrakten er den andre til dette verftet på under ett år.

Tekfisk omtalte Asbjørn Selsbane AS' nybyggsplaner i fjor. Rederiet har valgt den nyutviklede snurrevadvinsjen Evotec MultiSoft Flyshoot, opplyser Evotec i meldingen, og viser til at «ved setting av snurrevadtau vil enn oppnå en mykere og mer kontrollert setting under krevende forhold».

Spente redere

«Rederiet er selvfølgelig spent på dette, men både vi og verft ser nytten av slike plassbesparende løsninger på slike fartøystørrelser. Det er ikke noe nytt med el-vinsjer, men her synes det at det er tatt nye steg som har mange likheter med den nyeste teknologi som er på moderne elektriske biler», sier rederiet i en uttalelse.

Leveransen fra Evotec omfatter samtlige vinsjer for tråling, snurrevad og fortøyning. Utstyret er elektrisk og skal sikre miljøvennlig fiskeri gjennom redusert energiforbruk og regenerering.

Håkon Woldsund, salgssjef Fiskeri i Evotec sier han setter stor pris på rederiets detaljfokus og bidrag til å finne gode og miljøvennlige løsninger.

Evotec leverer håndteringsløsninger innenfor fiskeri, forskning, akvakultur og seismikk.