Denne saken ble først publisert 15. mars 2020.

I juli i fjor kunne den 48 meter kystfiskebåten endelig døpes i Alta, etter en fem år lang byggeprosess som kunne tatt knekken på å den beste. Men å sette den kombinerte snurperen og snurrevadbåten i fiske, skulle heller ikke vise seg å gå smertefritt.

– Det har vært tøft både økonomisk og psykisk, sier fisker og reder Sondre Kristoffersen til Fiskeribladet.

«Jens Kristian» er nemlig en svært avansert båt. Den har mye utstyr og er bygget for å ha så å si full fleksibilitet i driften. Men særlig fabrikken bød på problemer i starten.

– Det var ting som ble tungt for mannskapet. Vi har hatt en god del ombygging for å få fabrikken lettvint nok, sier Kristoffersen.

Båten ble levert til Alta Fiskeriselskap fra Stadyard sommeren 2020. Mye innkjøringsproblemer, særlig med fabrikken, men mars 2021 forteller reder Sondre Kristoffersen at ting har begynt å lysne. Foto: Alta Fiskeriselskap

Måtte bygges om

Stortorsken var vanskeligere å lede frem i fabrikken enn forutsett, og et problem har vært at kvernepumpene for torskehauene viste seg å være for små.

– Alt går jo, men det blir masse smågreier som gjør at folk blir forbanna fordi jobben deres blir mye tyngre, sier Kristoffersen.

De har bygget om steg for steg. Fabrikken er ennå ikke kjempeegnet for stortorsken, men sei- og hyseproduksjonen ser ut til å gå veldig fint nå, kan han fortelle.

– Det ble tøft i oppstarten. Vi har måttet ta det etter hvert som det kommer inn penger, og det går utover likviditeten, sier Kristoffersen.

Alle muligheter

Fiskeribladet har tidligere kalt den en «helgardering av en fiskebåt», og fabrikken er bygget for «alt»: Fangsten kan bringes levende til land, den kan landes fersk og tas til land i bulk eller sløyd. Ellers kan den leveres hodekappet for frysing eller til levering i blokk som rundfryst fisk.

Det skulle vise seg at det er fryst de kommer til å bruke mest fremover, men det er også det rederiet har minst erfaring med fra før.

Livet om bord på «Jens Kristian». Båten ble levert til Alta Fiskeriselskap fra Stadyard sommeren 2020. Mye innkjøringsproblemer, særlig med fabrikken, men mars 2021 forteller reder Sondre Kristoffersen at ting har begynt å lysne. Foto: Alta Fiskeriselskap

– Helt rå

Så har det ikke bare vært problemer med nybåten.

– I fiske er båten helt rå både med not og snurrevad, fastslår Kristoffersen. – Og den er god å jobbe på, både på dekk og i rorhus.

Han trekker spesielt frem sjøegenskapene. Den ruller enda mindre enn han hadde trodd.

– Og så er jeg glad i farten. Den går godt og veldig billig.

Han roser Seacon som brukte mye tid på akkurat båtens linjer.

– Vi ville få ned drivstoffbruken, og det var det som gjorde av vi forlenget den. Og så gjelder det å smi så mye i baug og hekk for at sjøen skal slippe lett, men ikke så mye at båten mister oppdrift og sjøegenskaper. Designeren har truffet godt, sier Kristoffersen, som mener dette er en av Norges raskeste kystfiskebåter.

– Vi har jaggu hatt en god del støy, men vi ser lysere og lysere på fremtiden. Lista over det man ønsker å endre på, blir jo mindre, sier reder Sondre Kristoffersen. Foto: Alta Fiskeriselskap

Sikrer seg selv

Prislappen kom på rundt 200 millioner kroner, noe som også gjorde «Jens Kristian» til Norges dyreste kystfiskebåt.

– Å bygge en sånn båt i dag ville vært enda dyrere, så vi kom ikke så dårlig ut av det, sier Kristoffersen i dag.

– Båten har fått tittelen både som Finnmarks største og Norges dyreste kystbåt. Vil du legge til noe nå?

– Jeg tror jeg vil være så tøff og si at vi har Norges mest fleksible båt.

Og så er det både fordeler og ulemper med det.

– Det er ikke bare blomster med å ha så mye å velge i. Men tanken bak er god: Å sikre oss selv. Vi kan hoppe i hva som helst og gi verden det den vil ha uansett hva som blir populært de neste 20 årene.

Båten er bygd for å kunne brukes uansett nye reguleringer, trender, bytter av fiskeriminister eller kvotemeldinger. – Regelverket er så uforutsigbart. Om du skal delta, må du være skodd for flere ting, sier rederen. Foto: Alta Fiskeriselskap

Må vente med de unge

Sondre Kristoffersen har tidligere hevet fanen høyt for opplæring og plass for lærlinger i rederiet. Det skulle vise seg at han gikk litt hardt ut i oppstarten, med lærlinger både i byssa, maskinrommet og på dekk. I tillegg har de hatt flere utplasseringselever.

– Medaljens bakside er det blir for tungt for de andre i mannskapet. De drev konstant med opplæring, så vi må gjøre det mer gradvis, sier Kristoffersen.

De setter dermed rekruttering på pause for i år. Men når ting begynner å gå seg mer til, håper Kristoffersen på å kunne gi enda flere unge en sjanse.

– Jeg vil ha samarbeid med skoler. Og vi skal komme dit, men jeg gjorde det kanskje bare i litt feil rekkefølge. Vi skulle startet med å bli flinke om bord selv, før vi fylte båten med masse ungdom.

Lang byggeprosess

«Jens Kristian» skulle opprinnelig bygges i Polen og stå ferdig i februar 2019. Men da verftet Poltramp Yard gikk konkurs, kom rederiet i en ordentlig knipe. Etter mye om og men ble det klart at Stadyard tok på seg å gjøre båten ferdig.

– Du har kalt prosessen et helvete. Hvordan ser du tilbake på det nå?

– Det har gått ekstremt inn på meg, innrømmer Kristoffersen. – Det har vært sterkere enn jeg trodde.

Da båten endelig var ferdig og overlevert i fjor sommer, var den unge rederen helt tom. Gjennom høsten slet han med å komme seg opp igjen. Ingen kjente båten, og alt skulle læres på den harde måten.

Fryseriet er tatt mye mer i bruk enn det som var planen. Foto: Alta Fiskeriselskap

Tøft for alle

Mens han selv følte seg helt nede i kjelleren, skulle han booste resten av mannskapet. Og ikke hadde de råd til å fikse alle problemene på en gang heller. De måtte ro for å få inn penger.

– Jeg er ærekjær, så det går inn på meg når det blir feil, når ting du har bygget, ikke fungerer og folk er misfornøyde. Du skjønner dem jo, men samtidig er det dyrt å ordne det, sier Kristoffersen.

Han er opptatt av å tilby en god arbeidsplass for de ansatte.

– Det skal være ryddig, men det er ikke bestandig det går like fort som man ønsker. Og så klarer du ikke å være overalt. Det har vært tøft for oss alle.

– Hva ville du gjort annerledes?

– Det vet jeg ikke ennå. Det er for tidlig å si. Men hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg nok spisset båten mer mot fryst. Men det visste vi ikke da.

– Jeg er veldig stolt. Båten er rigga for så mye at det ikke er rart at den feiler på noen ting. Men det er bra at vi har truffet på så mye annet, sier Sondre Kristoffersen. Foto: Alta Fiskeriselskap

Flere ansatte

Et grep de gjør nå er å øke bemanningen. I fjor høst gikk de åtte mann på hvert skift. Rederiet øker nå til elleve og er i gang med å søke etter folk. Kristoffersen regner med at alle er på plass innen mai.

Flere ansatte betyr større utgifter, men rederen tror de skal ta det igjen på høyere omsetning.

– Vi har stor tro på hysa i år. Vi håper det skal være nøkkelen for å nå tallene vi har tenkt.

Hedrer sin far

Båten er kalt opp etter faren som gikk bort da Sondre Kristoffersen bare var 23 år gammel. Pappa Jens Kristian var selv bare 43 år da han døde. Sønnen bestemte seg raskt for å overta og å drive rederiet videre.

– Hva tror du faren din ville tenkt om båten?

– Det er faktisk noe jeg bryr meg veldig mye om. Det sies at man ikke skal ha følelser for stål, men når det kommer til «Jens Kristian», så har jeg det. Jeg håper han er stolt.

Konas tur

Sondre Kristoffersen og kona går for øvrig med flytteplaner og har kjøpt seg gård på Råde i Østfold.

– Man er to i et forhold, og jeg har fått viljen min så lenge vi har vært gift. Nå vil hun nærmere sin familie, og det er hennes tur til å bestemme, sier Kristoffersen.

Han jobber fremdeles med å finne ut av det praktiske for det Alta-baserte rederiet.

– Vi har en liten utfordring, men skal se på hva vi kan gjøre. Regelverket er vagt, så jeg er litt spent. Jeg håper ikke jeg må tvangsskilles, sier Kristoffersen.

Hysekvoten er på 2500 tonn, og skal primært tas utenfor Finnmark, men Alta Fiskeriselskap regner med å ta noen turer til Bjørnøya også. Foto: Alta Fiskeriselskap

110 prosent til jul

I løpet av året håper rederen at alt er på plass for nybåten. De har planlagt et verftsopphold før jul.

– Etter det skal båten være 110 prosent, lover Kristoffersen.

Da skal de fikse småtteri som de ser kunne vært gjort bedre: Ikke «need to have», men «nice to have».

– Vi må bare bite tennene sammen og komme oss gjennom innkjøringsfasen, så blir det kanonbra. Vi har flinke folk både på kontoret, om bord og i rorhuset. Vi ser at båten bare blir bedre og bedre, og vi har sterk tro på å få det til.