Fisken ble tatt i samme område som sist. Det er andre fangsten på bare noen dager. Florø-båten med det passende navnet «Bluefin», er den

– 30 tonn av en totalkvote på 52,48 tonn. 

Tirsdag dro båten ut fra Nekkøy utenfor Florø og torsdag traff mannskapet blink: 29 størjer havnet i nota. Nå i helgen traff gjengen blink enda en gang, og de dro om bord 31 nye fisk. Det kan bety mange penger i lommen, for fisken selges for skyhøye priser til blant annet Japan.

– Vei er på vei til Florø. Det er samme størrelsen som sist. Vi tok fisken nå i ettermiddag. Vi var ferdig for en time siden, og det er stort stemning om bord. Passelig fangst, sier forskningstekniker Øyvind Tangen ved HI. Han er en av tre som passer på at alt går for seg på riktig måte. Ellers teller mannskapet syv.

Fisken ble tatt litt lenger nordvest av Marsteinen. – Artig ettermiddag, sier Linn Theres Nekkøy og skipper Atle Magne Nekkøy.

Fakta – Makrellstørje

  • Makrellstørje, også kalt størje og blåfinnet tunfisk, er en fisk i makrellfamilien (scombridae).
  • Den kan bli mer enn 3 meter lang, veie godt over 500 kg, og er den aller største tunfiskarten og benfisken på kloden.
  • Makrellstørje er utbredt over hele Nord-Atlanteren og Middelhavet, men er utryddet i Svartehavet.
  • Størjen kan svømme 70 km/t, krysse Atlanterhavet på 50 dager og dykke ned til 500–1000 m dyp basert på merkeforsøk. Fremdelen av kroppen er dekket med et «panser» av sammenvokste skjell.
  • En enkelt makrellstørje kan omsettes for flere millioner kroner. Verdensrekorden satt i 2012 for en størje, omsatt på Tsukiji fiskemarked i Tokyo, var utrolige 4,4 millioner norske kroner.
  • Det norske fiskeriet etter makrellstørje er regulert som et forsøksfiske.
  • I fjor ble det åpnet for at to fartøy (ett ringnot,- og et linefartøy) skulle få fiske den norske kvoten som var på 43,71 tonn.
  • Det ene linefartøyet som søkte deltagelse, oppfylte ikke kravene satt til fiskeriet. Ringnotfartøyet «Hillersøy» ble tildelt en maksimalkvote på 32 tonn, mens 11,72 tonn var satt av til uunngåelig bifangst i fisket etter andre arter.
  • 16. september 2016 kom mannskapet på «Hillersøy» over en stor stim vest av Ona på Mørekysten. De tok til sammen 191 størjer i ett kast.
  • I år er det «Bluefin» som ett av seks fartøy i en loddtrekning, får muligheten til å fiske makrellstørje.
  • «Bluefin» er tildelt 30 tonn av årets totalkvote på 52,48 tonn.

Gjengen i Bluefin var ute igjen på feltet lørdag ettermiddag. Det var litt ruskevær, så først søndag begynte de å fiske. Søndag i 17-tiden fikk de fisk.

– Nå returnerer vi til Florø. Der er vi mandag morgen. Det var godt med fisk, så er vi heldig med været skal det gå greit å ta resten av fangsten, sier skipperen. 

Båten har en kvote på 30 tonn, og båten har tatt rundt 11 tonn hittil. Fisken er på cirka 200 kilo, så det er ennå en del fisk å ta. 

Det har vært mange bomkast de siste dagene, før de endelig klarte å få størjer i nota. 

Størjen har oppført seg så vill og galen at det har ikke vært råd å få tak i den før de omsider lyktes torsdag, opplyses det fra «Bluefin». Det var ifølge Nekkøy store mengder åte, spesielt makrellpir- og yngel i området de sikret seg størjen. Vekten på størjene ligger rundt 200 kilo pluss.

Makrellforsker Leif Nøttestad har også fått meldingen om fangsten, og kommer bare med følgende statement: – Dette er jo strålende, sier Nøttestad.

Forskerne har ikke sett så mye tunfisk på kysten på mange ti år.

Tidligere fantes makrellstørjen i stimevis også utenfor kysten av Norge. Nekkøys bestefar fisket makrellstørje på 1950-tallet, og fikk kjærkomne inntekter de gangene han dro i land en fangst. Norske fiskere fanget over 11.000 tonn i toppåret 1952 – fra Oslofjorden til Varangerfjorden. 450 båter var med på fisket.

Tidligere i år kjøpte en japansk sushi-kjede én blåfinnet tunfisk for fem millioner kroner – det er spesielt japanerne som er ville etter denne fete, gode sushifisken. Men kvaliteten må være god. Den norske båten som hadde kvoten i fjor, fikk hele 191 størjer på ett kast (nesten 40 tonn), men hadde problemer med å få godt betalt for fisken. Det er ikke bare-bare å sløye så mange digre tunfisk på en gang. Derfor har M/S «Bluefin» nå med seg japansk kompetanse om bord, en som virkelig kan blåfinnet tunfisk, som vet hvordan den skal sløyes og behandles for å gi en god pris.