De runde tankene gjør at båten kan frakte mer fisk samtidig som fiskevelferden øker med roligere fisk og høyere overlevelse, skriver Havyard i en pressemelding.

Verftet overleverte brønnbåten «Reisa» til Norsk Fisketransport denne uken.

– I tillegg har «Havtrans-serien» fått en spesiell skrogform som gjør at båten går veldig lett og kutter både utslipp og kostnader til drivstoff, sier designer Kjetil Myre i Havyard Design & Solutions i meldingen.

Flere båter på vei

Brønnbåten er også designet med stor kapasitet for lukket og smittevennlig transport og har dobbelt system for avlusing med både ferskvannsbehandling og spylesystem.

«Havtrans-serien» ble videreforedlet gjennom Namsos og Steigen.

Fire skip er leverte fra Havyard så langt, og to båter til skal leveres fra Havyard New Ship Technology til Norsk Fisketransport (NFT) senere i år. Den neste i båten i «Havtrans-serien» skal etter planen overleveres tidlig i sommer mens den tredje skal være ferdig i høst.

Fakta om «Reisa»/Havyard 587

Lengde: 84,8 meter

Bredde: 16,9 meter

Kapasitet: Tre runde tanker med totalt volum på 3250 kubikkmeter

Hovedmaskineri: 2999 kilowatt

Mannskap: 11 + 2 gjestekøyer.

Kilde: Havyard

Enkelt prosjekt

Prosjektleder ved verftet i Leirvik, Tore Bø, har vært med på alle skipene i «Havtrans-serien». Han sier utrustningen av «Reisa», til tross for utfordringer blant annet med korona og at de i større grad enn før har hatt tatt kontroll og eierskap til mer av utstyret om bord, har vært det enkleste prosjektet av dem alle.

– Det prosjektorganisasjonen og produksjonen i Leirvik har gjort er et mesterstykke og viser at mannskapet vi har her ved verftet i Leirvik er dyktige skipsbyggere, sier han i meldingen.

Forsinket av smitteutbrudd

Båten er likevel noen måneder forsinket på grunn av blant annet forsinket levering fra skrogverftet i Tyrkia og utfordringer med korona på eget verft.

– Men det har vært en fabelaktig innsats av arbeiderne her i Leirvik som har gjort at utrustningen har gått raskere enn vi kunne frykte. I tillegg har vi hele tiden hatt et godt samarbeid med Norsk Fisketransport, så nå gleder oss over å få levere en solid og fremtidsrettet brønnbåt til NFT og havbruksnæringen.

Norwegian Electric Systems har levert broløsningen og automasjons- og elektriske kraftsystemer om bord. Norwegian Greentech har levert system for rensing av ballastrensevann mens Havyard Design & Solutions har stått for design og New Havyard Ship Technology har utrustet båten.