Stadig flere land, deriblant Norge og USA, har i praksis stengt grensene sine for utenlandske borgere grunnet frykten for koronaviruset. SAS, Norwegian og en rekke andre flyselskap setter store deler av flåtene sine på bakken, noe som naturligvis også påvirker sjømattransporten.

Mye usikkerhet

Varetransport er ikke rammet av bestemmelsene med «stengte grenser», men siden det meste av sjømattransporten på fly i utgangspunktet går med vanlige passasjerfly, påvirkes også varetransporten.

Salgssjef Cato Kjeldsberg i spedisjonsfirmaet Air Cargo Logistics på Fetsund sier at de vurderer situasjonen fra dag til dag.

– Det er mye usikkerhet om hvilke fly som vil gå og ikke. Vi vurderer situasjonen fra dag til dag og forholder oss til de retningslinjene myndighetene kommer med, sier han.

Han sier at det «ikke er kaos, men mye usikkerhet».

– Mye av cargoen som går ut av Norge går vanligvis på passasjerfly, så det er klart at markedet blir mye påvirket av det som skjer nå, sier han.

Jobber med å finne nye fraktefly

Ansvarlig for flyfrakt i DHL Global Forwarding, Trond Ørjan Olsen, sier at de jobber med å finne nye løsninger for varetransport.

– Vi jobber med å få til det på europeiske nivå gjennom nettverket vårt, sier han til IntraFish tirsdag ettermiddag, uten at han vil utdype det mer.

Han sier at transporten til Asia nå er greit i gang igjen.

– Nå må vi jobbe mer mot USA for å se hva vi kan få til. Der har vi allerede noen fraktefly på plass, så jobber vi med å finne løsninger. Ting skjer fra time til time, sier Olsen.

Forrige uke stengte USA landet for innreise for turister og forretningsreisende fra de fleste europeiske land. I helgen kom også Storbritannia og Irland med på listen. Amerikanske borgere får imidlertid reise hjem, og europeiske borgere får reise hjem, så noe passasjerfly går fortsatt.

Hektiske dager, store og raske endringer

Direktør for flyfrakt i Schenker, Morten Würgler, melder om svært hektiske dager.

– Samme flyselskap kan komme med endringer to ganger per dag, sier han.

Ifølge Würgler går det «relativt greit» til Asia, men han sier at ratene endres fra dag til dag.

– Så ser vi at Silkway starter å fly transportfly igjen på fredag, med to faste avganger i uken. Kapasiteten der er rundt 100 tonn per fly.

Samtidig reduseres passasjerflyene kraftig.

– Finnair er blant de mange flyselskapene som tar ned det meste. Fra 1. april vil de bare ha en avgang i uken til Asia, en flyvning til Japan, sier han.

USA greit – enn så lenge

Würgler sier at USA går «greit» denne uken.

– En del passasjerfly går fortsatt. Neste uke blir det verre, og da er det fraktefly som gjelder. Det snakkes om å sette inn flere, men så mange fraktefly tror jeg ikke det finnes i verden.

Moderne Transport skrev i helgen at DB Schenker setter inne et ekstra, ukentlig fraktefly til USA fra torsdag 19. mars.

I verste fall kan vanlige passasjerfly gå med varer, tomme for passasjerer, men det er ikke optimalt da lasterommene er mindre enn fraktefly, noe som gjør at dette trolig er en løsning som blir for dyr for sjømatfrakt.

– Du må legge til at jeg berømmer sjømatnæringen som er svært tålmodig og har forståelse for situasjonen. Det setter vi pris på, avslutter Würgler.

Morten Würgler i DB Schenker Foto: Anders Furuset

Asia går ganske greit, men inntil doble priser

En annen aktør i flyfraktmarkedet, som ikke ønsker å stå frem med navn, sier at det til Asia «går greit inntil videre».

– I alle fall gjorde det det i går, men ting skjer veldig raskt nå. En god del fraktfly har begynt å gå til Kina igjen, så det er kapasitet der. Så lenge lastebilene ikke blir stoppet i Danmark eller Tyskland, kommer godsene seg i vei, sier han.

Mye av sjømaten som eksporteres fra Norge til Asia går via andre flyplasser enn Oslo lufthavn. Stockholm, Helsingfors og København er noen av stedene det sendes fra.

Aktøren sier at det fortsatt går en del passasjerfly fra Oslo lufthavn.

– Det er nordmenn som kommer hjem. Når flyene skal ut igjen er det lite folk om bord, så sånn sett er det plass til mer sjømat enn vanlig. I tillegg er det noen som endrer flytyper, så en har større maskiner, sier han.

Rykter om medisinsk utstyr

Den anonyme aktøren sier at fraktratene til Asia er noe høyere enn normalt.

– Til Hong Kong er det normalt rundt 6 kr/kg, men nå ofte rundt 8 kr/kg. Til andre destinasjoner i Asia kan det være større hopp, opp mot dobling til 15 kr/kg.

Til USA er det inntil fem ganger så høye rater som normalt, ifølge rykter.

– Men til Asia er det som sagt ikke så ille nå. Vi ser også at tidligere fraktefly-ruter, som til Aserbajdsjan, tas opp igjen. Det er også forventet at det kommer fraktere med medisinsk utstyr fra Kina som har plass på vei tilbake.

Likte du denne artikkelen? Les flere saker fraIntraFish.no: