Nordlaks har fått totalt 21 utviklingstillatelser for bygging av to Havfarmer. Den første er stasjonær, og skulle etter planen vært under bygging nå. Det har imidlertid blitt forsinkelser i prosjektet.

- Verftet er to måneder forsinket med stålkuttingen, opplyste Roger Mosand under Sparebank 1 Markets investorseminar i Trondheim torsdag i forrige uke. Mosand er finansdirektør i Nordlaks-konsernet.

Kun en lekter er stor nok

Det kinesiske verftet CIMC Raffles fikk i februar tildelt kontrakten for bygging av Havfarmen, etter knallhard konkurranse mellom 15 ulike verft i hele verden.

- Den første Havfarmen er stasjonær. Det vil si at den ikke har egen fremdrift, den har kun thrustere på siden for å få inn oksygen. Vi har ikke lov til å slepe den til Norge, så den må fraktes på lekter. Det er kun en lekter i hele verden som er stor nok til den operasjonen, og den er det rift om å leie. Vi har sikret oss transport i januar/februar 2020, sa Mosand.

Han både håper og tror at Havfarmen er ferdig til da, ellers kan det ta lengre tid før lekteren som skal transportere enheten er ledig.

- Verftet sier at de skal sette inn flere mann på prosjektet, og at de er rimelig trygg på at de skal ta igjen forsinkelsen gjennom byggeperioden, og bli ferdig til avtalt tid. Det tror vi at de greier - de har lang erfaring med store, komplekse operasjoner. De har noen tusen ekstra arbeidere de kan bruke, sier Mosand til Tekfisk.

Stålkuttingen skal nå etter planen skje i november. I mai 2020 skal Havfarmen etter planen kobles til lokalitet i Nordland, og første fisken skal settes inn i juni 2020.

Roger Mosand Foto: Anders Furuset

Blir mindre enn opprinnelig planlagt

Mosand fortalte at det har vært mye arbeid med prosjekteringen av Havfarmen. NSK Ship Design har vært svært sentrale. Det er nybrottsarbeid, og flere endringer har blitt gjort underveis.

- Vi har måtte endre designet en del. Til å begynne med planla vi at den skulle være 430 meter lang. Det har blitt nedjustert til 385 meter. Bredden på 59,5 meter ligger fast.

Det er ikke rett frem å bygge Havfarmen, som blir blant verdens aller største flytende enheter.

- Det er en stor og tung prosess. Vi snakker blant annet om 30.000 tonn stål og 50 ulike kameraovervåkningssystemer. Den bygges i 380 bolker, som skal sveises sammen til en enhet.

Havfarmen skal tåle en signifikant bølgehøyde på 10 meter. Nordlaks har fått godkjent lokalitet til den utenfor Melbu i Nordland.

- Det en lokalitet med betydelig strøm og bølger, men vi er rimelig sikker på at konstruksjonen skal holde. Vi er litt mer spent på fiskevelferden, sa Mosand.

Havfarmen skal fortøyes i bauen og vil «snurre rundt» fortøyningen, og dermed spre næringssalter over et stort område.

Stor fisk

Nordlaks bruker 800 millioner kroner for å bygge av større settefiskkapasitet. Planen er å produsere storsmolt til 300-400 gram på land. Deretter skal de settes i ordinære sjølokaliteter, før de ved 1,0 til 1,5 kilo overføres til havmerden – hvor den så produseres frem til slaktebehandling.

- Dermed skal vi unngå å få lus inn i Havmerden. Om vi bare unngår å ha lus på fisken vi tar inn der, er vi rimelig sikker på at vi kan produsere uten avlusning, sa Mosand.

I tillegg til utbygging av settefiskkapasitet, har Nordlaks bestilt ny brønnbåt for å håndtere de økte volumene. De planlegger også en betydelig utbygging av slakteri- og foredlingsfabrikken sin på Børøya utenfor Stokmarknes i Vesterålen.

Nummer to blir annerledes

I motsetning til Havfarm 1, vil Havfarm 2 bli dynamisk, altså med motor og mulighet til å flytte seg uten ekstern bistand. Designet av denne er ikke ferdig ennå.

- Vi har så vidt begynt å tenke på den, sier Mostand.

De har imidlertid allerede begynt prosessen med å søke om lokaliteter.

- Vi søker om 4-5 lokaliteter utenfor Bognes i Nordland. Selv om den er dynamisk, kan vi ikke flytte den rundt som vi vil, den må ligge på godkjente lokaliteter. Vi søker lokaliteter også innenskjærs, så vi kan flytte den dit når det er dårlig vær.