Selskapet ble startet etter å ha deltatt på et oppstartsprogram i regi av X2Labs i Stavanger i fjor. 

- Av de mer enn 100 oppstartsbedrifter jeg har vært med å starte, har jeg aldri sett noen vokse så fort som Eir of Norway, sa Christian Rangen, daglig leder av X2 Labs og styrelder i Eir of Norway til IntraFish for to måneder siden. 

Vil vokse

Da var målet å hente inn en million i løpet av noen uker. Nå har gründerne fått på plass 2,5 millioner kroner.

- Dette betyr at vi kan videreutvikle oss som selskap. Vi er i en sårbar fase, og trenger å investere i ting som kan få oss til å vokse, sier Christiane Fenes, operasjonsdirektør og en av gründerne til Tekfisk.

Sjøpølse.  Foto: KJERSTI KVILE

Både utstyr, utvikling og tiltak som kan gi økt salg er på listen over det de vil bruke pengene på.

Eir of Norway jobber med å bygge opp et kvalitetsmerke for norske sjømatsdelikatesser som skal eksporteres til det asiatiske markedet. I første omgang er det produkter av sjøpølse de satser på.

- Vi jobber nå med å optimalisere produksjonen. Det er ikke alt som finnes av utstyr siden dette er en ny industri, så vi må også sette av penger til utvikling. Vi prøver å hive oss med på utviklingsprosjekter, men det er så tidkrevende. Skal du gå fort frem og satse hardt, har du nesten ikke tid til å vente, sier Fenes.

Fornøyd med investorene

Stavanger-baserte Eir of Norway kjøper inn villfanget sjøpølse i Rogaland og Nord-Norge. Prøvemarkedet er Norge og målgruppen kinesiske turister og gourmet-restauranter. I Norge er sjøpølse en uvanlig ingrediens, mens det er mye brukt i Asia.

- Den største utfordringen har vært at det er ukjent produkt i Norge. Vi ville finne investorer som hadde kunnskap og kjente til markedet og som vi kunne samarbeide med, sier Fenes.

De endte opp med både kinesiske og norske investorer i denne runden. Blant dem som har gått inn med penger er Norsk Vind, X2 Labs og kinesiske nHack Ventures, melder X2Labs.

- Vi har fått med oss utrolig flotte folk med en bred portefølje av kunnskap både innen markedsføring og bedriftsuvikling, sier Fenes.

Ginseng

I Kina og Japan representerer sjøpølser både helse og status. Det er en delikatesse som spises i spesielle anledninger, men produktet er også svært populært for sine helsefremmende egenskaper. Navnet "Hai shen" oversettes direkte som havets ginseng og har dype røtter i kinesisk medisinsk tradisjon, ifølge X2Labs.

Eir of Norway har fått på plass en kinesisk markedsansvarlig, som også har investert i selskapet. 

- I juni drar vi til Singapore, da skal vi ha møter med både salgskanaler og mulige fremtidige investorer. Senere skal vi til Shanghai og presentere bedriften, forteller Fenes.

De vil markedsføre sjøpølsen som et nisjeprodukt fra ren norsk natur. 

- Vi har solgt produkter, men vi vil optimalisere. Vi ønsker å gjøre det på en sånn måte at de forstår hvor spesielt det er, sier Fenes.

Testing og feiling

Så langt har de avtaler med båter som kommer inn med sjøpølse. Den blir sløyd for hånd og frosset ned før den blir produsert ved prosesseringsanlegget til Eir of Norway.

Fenes håper det blir enklere med fiske av sjøpølse på sikt. I dag er dette uregulert, og sjøpølsen kommer inn som bifangst. Gründerne ønsker seg dispensasjon for et prøvefiske etter sjøpølse. 

- I dag er det bifangst gjennom reketråling, men vi trenger tilgang på mer råstoff for å kunne utvikle nye sløyemetoder som gjør det enklere for fiskeren å ta vare på sjøpølsen og ta betalt for den, sier gründeren.

I juli skal Eir of Norway ha stand på Gladmatfestivalen i Stavanger, og de har allerede fått avtale med kokker og kinesiske delegasjoner som skal komme innom. Fenes håper de klarer å holde momentumet, nå som ting ser ut til å løsne.

- Det er foreløpig mye testing og feiling. Vi feiler hardt, får rettet opp,  og kjører på igjen. Det er veldig artig, sier hun.