Byggingen av krillfartøyet, som skal fiske i Antarktis,

. Dette er det første fartøyet som er bygget spesielt tilpasset for krillfiske.

- I Antarktis er det store avstander og langt til nærmeste havn, dermed er vi helt avhengige av at utstyret fungerer. Derfor har vi satset på ny teknologi, men begrenset bruk av prototyper, sier prosjektleder Eldar Vindvik i Aker Biomarine i en e-post. 

Eldar Vindvik, prosjektlederen for byggingen av Aker Biomarines nye krillfartøy. Foto: Aker Biomarine

Sauna og store vinduer

De lange avstandene krever ifølge ham ekstra fokus på sikkerhet, spesielt på utsatte områder som tråldekk, produksjonsområde og lasthåndtering.

- Vi har sammen med mannskapet gjort tiltak for å redusere risiko for skader, sier Vindvik.

Som eksempel nevner han tilpasninger som reduserer belastningskader i form av økt bruk av løfteinnretninger. 

- Mannskapet er om bord flere måneder av gangen, og vi har derfor prøvd å ha fokus på mannskapets arbeid og fritid. Jeg vil her spesielt trekke frem innendørs notverksted, led-lys som gir bedre belysning, datastyring og automasjon i prosessområdet, trenings- og rekreasjonsmuligheter med blant annet sauna. I tillegg har vi en lys, støysvak og moderne innredning med store vinduer, sier Vindvik.

900 personer involvert

Aker Biomarine

til utvikling og installasjon av teknologi for energieffektiv gjenvinning av tørrstoff i limvann fra krillfangsten.

I tillegg gjør selskapet flere tiltak som skal redusere utslipp fra skipet, blant annet optimalisering av skrog, kjeler og motorer. 

- For en sunnmøring er det også positivt å se at arbeidet med reduksjon av utslipp gir tilsvarende effekt på forbruk, og dermed også driftskostnadene, sier prosjektlederen.

Båten bygges av Vard Brattvaag i Møre og Romsdal, og rundt 900 personer i Norge er involvert. Det nye fartøyet kan 

Aker Biomarines krillfiske

  • Det nye krillfartøyet blir 130 meter langt.
  • Krillen blir losset i Montevideo, en syv dagers tur fra fangstfeltet i Antarktis.
  • I dag er det Norge, Kina, Sør-Korea, Chile og Ukraina som fisker krill i Antarktis. Norge har fire lisenser, hvorav Aker Biomarine har tre av de fire.
  • Aker Biomarine har i dag to fartøy som fisker krill. 
  • De har også kjøpt  på auksjon til omlag 250 millioner kroner, men har foreløpig ikke begynt å fiske med den.

Offshore-teknologi

I skipet har Aker Biomarine og verftet tatt i bruk ny teknologi fra offshorebåter, blant annet broløsningen

- I produksjonen prøver vi ut flere nye prosesser, blant annet stor grad av varmegjenvinning. I samarbeid med Vard har vi utviklet et energistyringssystem der vi optimaliserer energibruken i produksjonen, sier Vindvik.

Aker Biomarine har også samarbeidet med Vard, Optimar og Aukra Maritime om videreutvikling av trålmetoden Eco Harvesting. De prøver også ut et nyutviklet rulledempingsystem fra MRPC i skipet. Optimar

Ifølge prosjektlederen har samarbeidet med byggeverft og de forskjellige leverandørene gått bra så langt.

- Vi gleder oss til at båten skal delta i krillfisket i 2019-sesongen, sier han.

Her er noen av underleverandørene:

  • Sperre
  • Jets
  • Mare Safety
  • ABB
  • Aukra Maritime
  • Gursken
  • MRPC
  • Luminell
  • Rolls-Royce
  • Glamox
  • Libra Plast
  • Ensonor
  • HL Skjong
  • Brødrene Dahl
  • DnV GL
  • Optimar
  • Pon Power
  • Rapp Marine
  • Parat Halvorsen
  • Ekornes
  • Kongsberg Simrad
  • Allweiler
  • Survitech
  • Team Tec
  • Jets
  • Sotra Anchor & Chain
  • Gurskøy
  • Tyco Fire
  • Servi
  • Tranberg
  • Plany
  • Vågen
  • Vard Design
  • Vard Brattvaag
  • Vard Electro
  • Vard Piping
  • Vard Accommodation

Meld deg på nyhetsbrevet vårt!