Reisen fra verftet Fincantieri i Genova i Italia startet like før jul, og nyttårsaften klokken ti var skipet på plass i Bergen.

– Nå skal vi ligge her noen dager, og gjøre oss klar for videre testing ute i fjordene frem til overlevering i løpet av februar, sier kaptein Eivind Johansen som har ført skipet til Norge.

Forskningsfasilitetene er nesten det viktigste om bord. Foto: Camilla Aadland

Først når testene er gjennomført, overtar Polarinstituttet som eier av båten. Den skal brukes av dem, Universitetet i Tromsø og Havforskningsinstituttet til forskning i Arktis og Antarktis.

– Dette er Norges største forskningsfartøy og ett av de første fartøyene bygget etter ny polarkode, sa prosjektleder Øystein Mikelborg da båten ble vist frem i Bergen tirsdag.

Herfra vil skipet bli styrt gjennom isen. Foto: Camilla Aadland

Skipet er hundre meter langt og skal ha 16 sjøfolk og 2 instrumentteknikere om bord. I tillegg er det plass til 37 forskere. Rekkevidden er på 1500 nautiske mil, som vil si at skipet kan seile i 65 døgn sammenhengende.

Det er blant annet 14 forskningslaboratorier om bord, et basseng på midten som går ned på havet slik at utstyr kan settes ned også i dårlig vær, det er utstyr for tråling, automatiske undervannsfarkoster (ROV) og opplegg for å håndtere en liten borerigg.

– Dette innleder en ny æra for norsk polarforskning, sier direktør Ole Arve Misund ved Norsk Polarinstitutt.

Jacuzzi kan være greit når man er på tokt i månedsvis. Foto: Camilla Aadland

Han trekker frem at fartøyet både kan utføre forskning på fisk, marinbiologi og maringeologi. Skipet får hjemmehavn i Tromsø, og skal etter planen døpes der i slutten av mars.

– Det er en helt fantastisk båt, den er helt unik. Det er en båt for alt vi kan ønske oss, sier direktør Sissel Rogne ved Havforskningsinstituttet. 

Toktplanen for dette året er så godt som klar.

– Vi vil teste skipet i egen regi frem til sommeren. I juni regner vi med å begynne ordinær drift, sier Mikelborg. 

Tråler er det også om bord. Foto: Camilla Aadland

En av de store brukerne er forskningsprosjektet

, som skal ha tre lengre tokt med skipet i år. Her deltar ti forskjellige forskningsinstitusjoner. I 2018–2019 skal det være et 140 dager langt tokt til Antarktis. Der skal det blant annet forskes på krill.

– Da vi bestilte båten, ble hele det marine forskningsmiljøet invitert til å komme med innspill. Derfor skal skipet kunne håndtere det meste, sier Mikelborg.

Salongen i det nye skipet. Foto: Camilla Aadland

Prisen på skipet er anslått til 1,4 milliarder. Underveis har det vært flere forsinkelser. Rederisjef Per Wilhelm Nieuwejaar ved Havforskningsinstituttet har fulgt prosjektet helt fra starten for ti år siden.

– Vi begynner toktprogrammet til sommeren, og har sånn sett ikke hatt hastverk før nå. Men nå er det ikke så mye å gå på for å rekke det vi har forpliktet oss til, sier han til Fiskeribladet.