Isak Dreyer (26) vant søndagens konkurranse «Norges tøffeste», og måten han stakk av med seieren på bør få en hel sjømatnæring til å trykke ham til sitt til bryst. Bedre reklame for fiskerinæringen er det knapt mulig å få. Nå må næringen bruke Isak rått for å vise hva bransjen har å by unge nordmenn på.

Norsk fiskerinæring har i lang tid blitt mer og mer gubbete. Behovet for nyrekruttering og påfyll av ungt pågangsmot har det lenge vært et skrik etter. Heldigvis har vi de siste årene sett at stadig flere unge søker mot de marine næringene. Måten Isak Dreyer vant NRK-konkurranse vil garantert bare forsterke denne trenden.

Kun 2012 av landets 11.050 fiskere, eller 18 prosent, er i dag under 30 år. Til sammenligning er i overkant av 3000, eller 28 prosent over 60 år. Det er til og med nesten like mange fiskere over 70 år som mellom 20 og 30. Det viser med all tydelighet at næringen har behov for foryngelse og fornyelse.

De siste årene har vi likevel sett en positiv utvikling. Vi ser flere eksempler på unge som både satser med egen båt og som jobber som mannskap på større båter. Antall unge under 30 har dermed økt jevnt og trutt siden 2014, og vi må helt tilbake til 2005 for å få se like mange unge under 30 som i dag. Da var de imidlertid totalt sett flere fiskere her til lands en det er nå.

Fisker Isak Dreyer (26) klarte seg svært godt på tv-skjermen. Mens konkurrentene var blodtrimmet i forskjellige idretter og på treningsstudioet, hadde Dreyer hentet sin styrke sjøen. Kraften, viljen og musklene hadde han fått gjennom jobben på havet. Som fisker på fiskebåten «Eros», representert bodøværingen derfor sjømat- og fiskerinæringen på en strålende måte.

Bransjen må derfor utnytte den positive vinden omtalen, og vise frem hva som finnes i næringen. Hvorfor ikke bruke nettopp Norges tøffeste 26-åring til å bygge merkevaren norsk fiskeri, for på den måten skape enda større oppmerksomhet om yrket? Næringen trenger nemlig påfyll av flere tøffe unge som Isak under 30.