Bakgrunnen er at verftsnæringen er sterkt påvirket av både fallet i oljeprisen og koronapandemien.

– Menon Economics har omfattende erfaring med studier av maritim næring og god kunnskap om verftsnæringen. De leverte et svært godt løsningsforslag og viser god forståelse for problemstillingene som skal belyses, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i en uttalelse.

- Bedre kunnskapsgrunnlag

Regjeringen varslet i stortingsmeldingen om maritim politikk, Grønnere og smartere - morgendagens maritime næring fra desember 2020 om en slik kartlegging av verftsnæringen.

Næringsminister Iselin Nybø (V) Foto: Nærings- og fiskeridepartementet

– Regjeringen følger utviklingen i verftsnæringen tett. Gjennom verftsstudien som nå settes i gang vil vi få enda bedre kunnskap om situasjonen i næringen, og et godt grunnlag for videre utvikling av politikken. Regjeringen prioriterer å legge til rette for at norsk, maritim næring skal kunne hevde seg i et internasjonalt marked, sier Nybø.

I november i fjor varslet Havyard i Leirvik at de måtte nedbemanne med 100 ansatte.

Gunnar Larsen, konsernsjef i Havyard Group etterlyste da flere tiltak for å legge til rette for skipsbygging i Norge.

- De varslede tiltakene fra styresmaktene er ikke gode nok til å bevare norske skipsverftsarbeidsplasser. Flere tiltak med raskere virkning når det gjelder omlegging til miljøvennlig skipsfart vil være til hjelp både for Havyard-verftet som er markedsledende på grønn teknologi, men også for norsk maritim industri i sin helhet, uttalte Larsen i november.

Anskaffelsen har en kostnadsramme på 750.000 kroner, opplyser Nærings- og fiskeridepartementet i en pressemelding.