– Verdensrekorder er det riktignok ikke snakk om. Men går alt som planlagt blir dette vår raskeste klargjøring av et skrog så langt. Og båten blir den mest innholdsrike vi noen gang har levert, forteller daglig leder Vidar Sjøvoll ved båtbyggeriet.

«H Larsen» er den første av to like 13 meters snurrevadbåter som skal leveres til henholdsvis Senja og Sørreisa.

Grei produksjon

Det var allerede i utgangspunktet planlagt for overlevering rundt det kommende månedsskiftet, men det har vært en del ekstra utfordringer for verftet etter at kontrakten ble underskrevet. Korona og brann er to stikkord i så måte.

– Men det har egentlig gått ganske greit. Brannskadene er reparert og vi har fått hit de utenlandske fagfolkene vi har bruk for i produksjonen, forteller Sjøvoll.

Daglig leder Vidar Sjøvoll ved Grovfjord Båtbyggeri. Foto: Jon Eirik Olsen

Håper på sildefiske

Medreder Hallgeir Larsen i Botnhamn-rederiet forteller til Kyst og Fjord at han har berettiget håp om å få noen turer på silda med nybåten før årsskiftet. Den målsettingen tror Sjøvoll det skal bli mulig å innfri, men han understreker at selv om båten begynner å se ferdig ut er det mye som skal prøves og testes fram mot overleveringen. Den 500 hk store hovedmotoren er akkurat startet for første gang.

Mye utstyr

– «H Larsen» er utstyrt for fiske med både snurrevad, garn og not. Det er sløyelinje med bedøver og transportband på plass, for å nevne noe. Og alt av utstyr er svært solid dimensjonert, forteller han.

Det betyr at det som var et tomt skrog så sent som i sommer, nå er fylt opp med utstyr og innredning. Noe laget ved båtbyggeriet i Grovfjord, andre ting bare montert ved verftet.

Rederiet har planlagt å drive båten med et mannskap på tre, men har en lugarplass ekstra ved behov. Og betjening av alle funksjoner om bord er lagt opp så fleksibelt at to personer i påkommende tilfeller skal kunne drive 13-metringen.

Liten snurrevad

Søsterskipet til «H Larsen», «Kapella», er planlagt klar for overlevering i månedsskiftet januar/februar. Deretter går byggeverftet i gang med en 10,99 meters snurrevadbåt til et rederi i Lofoten. Der kan det også ligge an til lokale rekordnoteringer, antyder Sjøvoll, som også har følere ute når det gjelder alternative båtprosjekter i tiden som kommer.

TOMME SKROG: Så sent som i sommer var «H Larsen» og «Kapella» (nærmest) bare tomme skrog ved kaia i Grovfjord. Aluminiumsarbeidet så langt og grunning er gjort i Latvia. Foto: Jon Eirik Olsen