70 prosent av barn og unge tror de spiser nok fisk. Sannheten er at bare 18 prosent av de mellom åtte og nitten år spiser fisk minst tre ganger i uken. Nesten like mange spiser godteri like ofte som fisk, viser undersøkelsen Sjømatrådet har fått utført av Ipsos.

Undersøkelsen viser også at barn og unge fra Nord-Norge er blant dem som sjeldnest spiser fisk i henhold til kostrådene, bare slått av Midt-Norge. Helt i toppen ligger Østlandet, med Oslo og Vestlandet på annenplass.

Har sett på landsdelene

I undersøkelsen har man for første gang kartlagt fiskekonsumet hos de yngste aldersgruppene i ulike landsdeler. Fra tidligere rapporter vet man at sjømatkonsumet i Norge er fallende i den voksne befolkningen, særlig blant unge voksne mellom 18 og 40 år.

– Den nye undersøkelsen tyder på at barna lærer av foreldrene, og risikerer å vokse opp uten å få i seg nok fisk, sier direktør for markedsføring og PR i Norges sjømatråd, Kristin Pettersen i en pressemelding

Ifølge Helsedirektoratets anbefalinger bør man spise fisk til middag 2–3 ganger i uken, og gjerne fisk som pålegg i tillegg. Fisk inneholder viktige næringsstoffer som vitamin D, jod, selen og flerumettede omega-3- fettsyrer.

Småbarnsforeldre spiser mindre fisk

I undersøkelsen ble barn og unge mellom åtte og nitten år spurt hvor ofte de spiser fisk og godterier. Resultatet viser at det er omtrent like mange som spiser godteri minst tre ganger i uken (17 prosent) som de som spiser fisk minst tre ganger i uken (18 prosent). Samtidig tror hele 70 prosent at de spiser fisk «ofte nok eller passelig ofte.»

Det er særlig i aldersgruppen 18- 34 år at konsumet er lavt. I denne aldersgruppen ble konsumet nesten halvert mellom 2012 og 2017. Men også småbarnsforeldre under 40 år spiser mindre. Det er trolig også forklaringen på at bare 18 prosent av barn og unge spiser fisk ofte nok.

– Det er bekymringsfullt da det er foreldrene som legger grunnlaget for barnas, og den kommende generasjons matvaner, mener Kristin Pettersen.

Verst i Midt- og Nord-Norge

I den nye undersøkelsen blant barn ønsket Sjømatrådet også å se på regionale forskjeller i fiskekonsumet i forhold til kostholdsrådene. Den viser at barn og unge fra fiskerilandsdelen Nord-Norge ligger på nest siste plass, bare slått av Midt-Norge.

Bare 14 prosent av nordnorske barn spiser fisk minst tre ganger i uken, mens den tilsvarende andelen fra Midt-Norge er på 11 prosent. Det er også Midt-Norge som har størst andel barn og unge som aldri spiser fisk, med hele åtte prosent. Til sammenligning ligger barn og unge fra Østlandet og Oslo på topp med henholdsvis 21 og 17 prosent som spiser fisk i henhold til kostrådene. Oslo-barna deler annenplassen med barn og unge fra Vestlandet.

Oslo-barn topper flere statistikker

Undersøkelsen viser at 70 prosent av norske barn spiser fisk i alle fall én gang i uken. Også i denne gruppen er det barn og unge fra Oslo som topper statistikken, med hele 75 prosent. Igjen finner vi nordnorske barn på nest siste plass med 69 prosent. I denne kategorien havner barn og unge fra Østlandet på sisteplass med 66 prosent.

Vi vil, men får det ikke til

Undersøkelser viser at mange gjerne vil spise mer fisk, de får det bare ikke helt til. Foreldre med barn peker på at fisk er vanskelig å lage, de vet ikke helt hva som passer til en fiskerett og de synes det tar for lang tid og for mye planlegging.

De lever ofte i tidsklemma og savner et større utvalg av lettlagde fiskeretter som kan puttes i ovnen og gjøres spiseklare på 1-2-3. Dermed blir det enklere å heller slenge sammen en rett med kjøttdeig eller kylling. Mange under førti år assosierer også fisk med barndommens pliktmåltid der ihjelkokt torsk og vasne grønnsaker sto på menyen.

– Kanskje det er noe av grunnen til at barn i nord ligger nest sist på statistikken når det gjelder fiskespising både én og tre ganger i uken, sier Pettersen.

Fra plikt og vanskelig til «digg» og enkelt

Hun mener det er viktig å endre holdningene til fisk.

– Fisk må gå fra å være «kjedelig pliktmat til digge matretter» som er lett å lage.

– Sjømat passer for eksempel ypperlig i moderne matretter som wraps, wok, pasta, taco, fiskeburger og poke bowl. I tillegg kommer det stadig flere spennende og lettlagde produkter på markedet.

Holdningsarbeidet skjer blant annet gjennom samarbeidsprosjekter som «Sunn ungdomsmat», «Fiskesprell» og kampanjen «3 i uka». Arbeidet er spesielt rettet mot de unge og foreldre med barn.

– Det er de som legger grunnlaget for den neste generasjonen fiskespisere, avslutter Pettersen.