– Dette viser hvor viktig det er at helikoptre er en del av beredskapen i disse områdene, sier fiskarlagsleder Kjell Ingebrigtsen. – Hvordan hadde det gått dersom Sysselmannen på Svalbard ikke var i besittelse av slike, spør han retorisk.

Sysselmannen på Svalbard har to helikoptre tilgjengelige. Begge ble brukt da besetningen på 14 på tråleren «Northguider» i romjula ble berget ved Hinlopenstredet nord på Svalbard i kraftig vind og temperaturer nede i 24 minusgrader.

Må foretas en grundig evaluering

Bergingen ble gjennomført uten støtte fra noe skip, da nærmeste skip som kan seile i islagte farvann, KV «Svalbard», befant seg på kystvaktbasen på Sortland, mer enn 1000 kilometer unna Longyearbyen.

Ingebrigtsen mener myndighetene nå må foreta en grundig evaluering over beredskapssituasjonen i de nordligste områdene.

– Interessen for å fangste i de nordligste områdene øker, så aktiviteten vil bli større her. Da må også beredskapen være så god at man kan føle seg trygg, sier han.

Han sier at det ved ethvert uhell er viktigst å berge liv først, men at det deretter må prioriteres å berge verdier og forhindre forurensning.

– Da er det viktig å ha bergingsressurser i form av skip i nærområdene, slik at man raskest mulig kan få begrenset skadeomfanget ved et eventuelt oljeutslipp, da naturen er svært sårbar i disse områdene, sier han.

«Northguider». Foto: Jonas Selim/Kystvakten

Hjertesukk

Ingebrigtsen har også flere ganger tidligere uttrykt bekymring for helikopterkapasiteten på kystvaktens fartøy.

– Vi har i dag en situasjon der kystvaktfartøyene er så godt som uten helikopterkapasitet. Det er svært uheldig, både i forhold til sikkerheten til sjøfarende og i forhold til å drive effektiv ressursovervåkning i norske havområder, har Ingebrigtsen tidligere uttalt.

KV Svalbard. Foto: Marius Vågenes Villanger / Sjøforsvaret

Han sukker når han skal beskrive dagens situasjon.

– Sysselmannens spesialbygde oljefartøy «Polarsyssel» har helikopterbase, men ligger i «vinterdvale» i Ålesund for at det skal spares penger. Dersom fartøy som fangster i områdene rundt Svalbard skal føle seg trygge må man ha et fartøy med helikopterbase liggende permanent ved Longyearbyen, mener han.

Han ber myndighetene evaluere hendelsesforløpet rundt havariet til «Northguider» grundig og spørre seg selv om vi har de nødvendige ressursene til at de som oppholder seg i farvannet lengst nord kan føle seg trygge.

Kystvaktskipet «Svalbard» ankom onsdag området der «Northguider» ligger. De håpet å kunne gå om bord i tråleren for å få et bedre overblikk, men været i området er så dårlig at det ikke er forsvarlig å sette personell over til havaristen.

Det er ikke oppdaget forurensning rundt havaristen.